1670 Stauder dyrket i rabatter og som solitære i kar.
Mål:
Få mer innsikt og kunnskap om dyrking av stauder og kunne gi kunnskapen videre i nærmiljøet.
Målgruppe:
Nye og mer erfarne hageinteresserte.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Plassering og utforming av staudebed
Stikkord:
Tilpasninger til eksisterende vegetasjon og eventuelle sitteplasser, jordtyper, jordforbedring.
Solrike og skyggefulle partier
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning,gruppediskusjon, oppsummering. Staudeboka brukes aktivt.
Problemstillinger:
Hvordan påvirkes eksisterende vegetasjon lys- og klimaforhold min hage? Hvordan er grunnforholdene?
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Hvilken staude hvor?
Stikkord:
Farger og former, fargelære, planlegge et staudebed i egen hage, sette opp liste over aktuelle stauder for lys og skygge.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, gruppediskusjon, oppsummering. Staudeboka brukes for å finne aktuelle stauder.
Problemstillinger:
Komponere et nytt staudebed, fornying av etablerte bed, bedre utnytting av skyggefulle partier i hagen.
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Solitære stauder, stauder dyrket i kar.
Stikkord:
Høye stauder brukt som leplanting eller enkeltvis som "skulpturer" i hagen. Stauder egnet til dyrking i kar.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, gruppediskusjon, oppsummering, staudeboka brukes.
Problemstillinger:
Egnet plassering og bruk av solitære stauder.
Stauder som må overvintres i kontrollert klima.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
"Drømmehagen" tar form
Stikkord:
Ny kunnskap omsettes i praksis.
Arbeidsform og gjennomføring:
Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaringer, oppsummering.
Problemstillinger:
Hvilken nytte hadde vi av studieringen? Ny kunnskap skaper forventninger om større evne hos deltakerne til å gjøre nærmiljøet triveligere og spre interessen til stadig flere.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Hageselskapets Staudebok v/Tommy Tønsberg
Krav til lærer/instruktør:
Gartner med kjennskap til lokale klimaforhold og stor kunnskap om stauder.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Den samme som for deltakerne.
Opplegg for evaluering:
Oppsummering for hver samling og tilbakemelding fra deltakerne på siste samling.