1672 Utdannelse/trening- turkoordinator
Mål:
Å utdanne og trene turkoordinatorer til å håndtere typiske situasjoner med grupper på vannet, på trygt og sikkert vis.
I tillegg vil deltakerne lære om behovsavdekking og evaluering i forbindelse med turkoordinering
Målgruppe:
Kajakkpadlere som vil ta ansvaret for kajakkturer i regi av DNT Drammen og Omegn.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 10-20 deltakere for å møte behovet ift. annonserte turer. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Det er behov for minst 2 koordinatorer på hver tur. Det er derfor vi satser på å ha så mange deltakere – vi vil ikke slite dem ut i løpet av sesongen. Team- building/samarbeidsaspektet er en viktig del av helgesamlingen.
1. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 2
Tema:
Behovsavdekking og tilbakemelding fra (kommende) koordinatorer.
Stikkord:
Status, behov, resurser
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppediskusjoner som skal resultere i en handleplan, utdannelses- og vervebehov.
Problemstillinger:
Hvor er vi/status? Hva har endret seg i gruppen/omverdenen? Hvilke behov har vi for neste sesong?
2. samling
Timer med lærer: 16
Tema:
Trening og kompetanseutvikling innen padling, redning og turledelse.
Stikkord:
Kajakk teknikk, sikkerhet, redning, formidling, felles regler, struktur.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening i kajakk, teori og diskusjoner/oppgaveløsning i grupper.
Problemstillinger:
Hvordan bli trygg og sikker koordinator? Hvordan holde oversikt over grupper? Planlegging og avvikling av turer. Hvordan håndtere nød-/krisesituasjoner?
3. samling
Timer med lærer: 6
Timer uten lærer: 6
Tema:
Evaluering, oppsamling av erfaringer, innspill til revidering av kurs.
Stikkord:
Evaluering, tilbakemeldinger, revidering, planlegning
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppediskusjoner og styrte diskusjoner.
Problemstillinger:
Hva var godt/mindre godt? Hva skal vi endre? Har vi handlet korrekt? Hvordan kan vi bli enda bedre?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Vi har laget en hjemmeside med 30+ sider og dokumenter med «best practice» inne padling, sikkerhet, rutiner og tilbakemeldinger. Se: koordinator.turglede.org (alternativt: http://www.turglede.org/koordinator)
Krav til lærer/instruktør:
Hovedansvarlig: erfaren padler og formidler med våttkort som min. «Aktivitetsleder» fra Norges Padleforbund.
Andre ressurser: God erfaring inne relevante områder ved deltakelse som underviser.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Samme hjemmeside som over samt relevant supplerende litteratur.
Opplegg for evaluering:
3. samling er sesongevaluering. Løpende evaluering på selve kurset (samling #2)