1677 Smykkelaging
Mål:
Gi deltakerne kjennskap til gullsmed‐faget og å gi de mulighet til å utfolde seg kreativt med det.
Målgruppe:
Ungdommer fra 14 år
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Bli kjent med faget
Stikkord:
Informasjonsrunde om faget gullsmed.
Se på fagtegninger.
Gå gjennom diverse verktøy.
Arbeidsform:
Teoretisk innføring
Problemstillinger:
Hva jobber en gullsmed med?
Hva er nytten med fagtegninger?
Hvilke verktøy bruker man?
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Planlegging og design
Stikkord:
Gå videre med inspirasjon og ideer fra forrige samling.
Planlegge hva man skal lage.
Tema: De fire H‐ene.
Starte å designe eget smykke.
Arbeidsform:
Praktisk gjennomføring under veiledning
Problemstillinger:
Hvordan lage et smykke med inspirasjon fra de fire H‐ene?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Arbeid med smykke og ferdigstilling
Stikkord:
Fortsette arbeidet med smykket.
Montere og tilpasse det.
Ferdig produkt utstilles slik at alle på kurset får sett hva de andre deltakerne har laget.
Ekstraoppgaver om noen blir tidligere ferdig enn andre.
Arbeidsform:
Praktisk gjennomføring under veiledning
Problemstillinger:
Hvordan har oppgaven blitt tolket?
Hvilke teknikker er brukt?
Hvilke verktøy har vært i bruk?
Har resultatene blitt like eller ulike, og på hvilke måter er de det?
Krav til lærer/instruktør:
Instruktøren må ha kompetanse i faget.
Opplegg for evaluering:
Det vil bli gjennomført felles evaluering for hele kurs‐helga, der emnekurset er en del.