1694 Stiklingsformering av roser
Mål:
Deltagerne skal få teoretisk og praktisk innføring i stiklingsformering av roser, og lage sine egne planter
Målgruppe:
Deltagere med interesse for hage. Ingen krav til forkunnskaper
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
De forskjellige rosegruppene og innføring i stiklingsformering av roser
Stikkord:
Gruppering av roser, hva er stiklingsformering, fordeler ved denne formeringsmetoden, framgangsmåte
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag og veiledning fra lærer
Problemstillinger:
Hvordan velge ut stiklingsmateriale? Kan alle roser stiklingssformeres? Hvordan gjør man det?
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Praktisk stiklingsformering av egne roser
Stikkord:
Fremgangsmåte, jord til stiklinger, oppbevaring, gjødsling og stell etter stikking.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk gjennomføring med veiledning fra lærer
Problemstillinger:
Hvordan sikre at stiklingene setter røtter og utvikler seg?
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Evaluering, hvordan har stiklingene klart seg
Stikkord:
Utvikling hos stiklinger, hva ble bra og hva ble ikke bra, videre stell og overvintring
Arbeidsform og gjennomføring:
Samling hvor plantene sees på og evalueres sammen med lærer
Problemstillinger:
Er det forskjell på sortene?, Hva gikk evt galt, og hva kunne vært gjort annerledes? Sikre best mulig overvintring.
Litteratur/materiell for deltakerne:
"100 av våre beste roser" av Dag Lyngar. Med fokus på herdige, norske roser. Stell og formering av disse.
Krav til lærer/instruktør:
Må kunne stiklingsformere roser
Opplegg for evaluering:
Studieforbundets evalueringsskjema