1711 Vindkraftseminar
Mål:
Skape positiv oppmerksomhet rundt fornybar energi og vindkraft blant ungdom og folk i nærmiljø av vindparken ved:
- å lære hvordan vindmøller og vindparken fungerer
- å lære om fornybar energi
- lære om mulighetene for å generere arbeidslasser
- lære om hvordan vi kan skape energi på best mulig måte uten å skade miljøet rundt oss.
Målgruppe:
Ungdom mellom 13 og 25, samt innbyggere på kursstedet i alle aldre
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Utflukt til vindpark
Stikkord:
Vi besøker vindparken. Her lærer vi hvordan vindmøller og vindparken fungerer. Det blir også fokus på hvorfor det er bra å satse på fornybare næringer og hvordan vindparken har skapt arbeidsplasser i samfunnet rundt.
Arbeidsform og gjennomføring:
Utflukt til vindpark, lærer fra det nasjonale vindkraftsenteret
Problemstillinger:
Hvordan skal vi skape energi på best mulig måte uten å skade miljøet rundt oss?
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Vindkraft i et miljøperspektiv og sjøfugl i samspill med vindpark
Stikkord:
Foredrag om vindkraft i et miljøperspektiv med problemstillingene "vi trenger fornybar energi, men vil ikke ødelegge naturen for å få det" og "kan sjøfugl og vindmøller leve om hverandre?". Etterfulgt av sjøfuglsafari med lokalkjent fugleekspert og kursleder fra Natur og Ungdom
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag og tur med omvisning
Problemstillinger:
Hvordan skal vi skape energi på best mulig måte uten å skade miljøet rundt oss?
Hvordan bygge vindparker som ikke skader miljøet rundt dem?
Kan havørn og vindmøller fungere sammen?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Artikkelsamling om vindkraft
Artikkelsamling om fornybar energi
Krav til lærer/instruktør:
Kurslederkurs hos Natur og Ungdom
Bakgrunn fra Norsk Vindkraftsenter
Erfarring med sjøfugler og deres oppførsel
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Kurslederpermen for kursledere hos Natur og Ungdom
Wind Power Plants and Project Development (ISBN: 978-81-203-3986-6)
Opplegg for evaluering:
Deltakere fyller ut evalueringsskjema. Arrangører setter seg ned og evaluerer hvordan de synes det har gått, og evaluerer deretter også tatt i betraktning hvordan deltakerne har opplevd kurset. Organisasjonene tar med tilbakemeldingene og endrer kurset om det er nødvendig.