1715 Dresin- og rallardag
Mål:
Oppleve å kjøre dresin (som gruppe)
Lære om historien: bygging, vedlikehold og betydning av tog
Bli kjent med rallarens oppgaver og hverdag
Målgruppe:
Ungdom fra 12 år
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Innføring i bruken av dresin
Stikkord:
Deltagerne får opplæring i hvordan en dresin fungerer og hvordan en sykler på den.
Regler for sikkerhet gjennomgås.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk innføring
Problemstillinger:
Hvilket utstyr trenger man for å sykle dresin?
Hvilke regler er viktig å huske på slik at alle får en trygg og flott tur?
Sporveksling og motgående trafikk på skinnene?
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Dresintur og rallararbeid
Stikkord:
Sykle langs skinnegangen (fra Veggli)
Lære om og utføre rallararbeid: Linjeinspeksjon - Arbeidsredskap for baneinspeksjonen - undervisning og omvisning i banevokterens dresinstall - prøve ut praktisk rallararbeid ved Kjerre stasjon
Sykle tilbake.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk
Problemstillinger:
Sikkerhet?
Arbeidsoppgaver og -vilkår før og nå?
Utvikling av tog og dets betydning?
Miljøaspektet?
Krav til lærer/instruktør:
Instruktør for dresinkjøring har stor erfaring.
Instruktør for rallararbeid har stor erfaring og kunnskap ift jernbane.
Opplegg for evaluering:
Samtale i gruppe etter endt tur.
Stikkord av evaluering noteres.