1718 Lære å smi
Mål:
Få en enkel grunnleggende innføring i å smi Smi enkle bruksgjenstander under veiledning: nagler, knivblad, kriker, ringer.
Lære om sikkerhet ved smiing.
Målgruppe:
Ungdom fra 12 år og oppover.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Innføring
Stikkord:
Historikk og tradisjon: Hvordan ble smiteknikken oppdaget og brukt i praksis? Gjennomgang teori; hva er smiing?
Material, verktøy, prosessen: Ulike metall, smiverktøy, ambolt, skrustikke, bruk av esse, varmebehandling av metall, mekaniske egenskaper hos metall, herding, sliping.
Sikkerhet: utstyr, riktig håndtering.
Arbeidsform og gjennomføring:
Kursinstruktør viser og forklarer
Problemstillinger:
Velg av metall og arbeidsform ift ulike produkt.
Hvor mye trenger kursdeltagerne å vite om alle mulighetene innen smiing, for å kunne lage enkle produkter?
NB! Sikkerhet har prioritet!
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Grunnleggende smiing
Stikkord:
Deltagerne får smi enkle ting som nagler, knivblad, ringer, kroker, mm. med tett oppfølging og under veiledning.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk; med tett oppfølging og veiledning.
Problemstillinger:
Øvelse gjør mester - kursdeltagerne vil trenge mye hjelp og veiledning i starten.
Krav til lærer/instruktør:
Instruktør må kunne faget sitt.
For å gjennomføre kurset trengs det endel utstyr og sikker håndtering av dette.
Opplegg for evaluering:
Gjennomgang av utført smiarbeid, både ift. prosess og produkt.
Evaluering av kurset i gruppa etter endt kurs.