1721 Ett år i min hage
Mål
Lære basisprinsipper i planlegging og vedlikehold av hage og om mikrolivet i jorda. Det vil bli lagt vekt på jordsmonn, skjøtsel, vekster og nytteinsekter. Deltakerne vil også lære om stauder, busker, trær og nyttevekster.
Målgruppe
Hageeiere som ønsker å få mer ut av hagen sin. Medlemmer og ikke-medlemmer av Hageselskapet.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 20 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Plan for egen hage er gjennomgangstemaet. Praktiske temaer knyttet til dette tas opp underveis. Det vil bli 4 samlinger med lærer (gartner).
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Introduksjon til kurset. Presentasjon av deltakerne og deres hagespørsmål.
Stikkord
Skjøtsel året rundt. Vår (bl.a. beskjæring og gjødsling), sommer og høst.
Arbeidsform og gjennomføring
Første delen blir en introduksjon til kurset, andre delen blir forelesning og diskusjon.
Problemstillinger
Deltakernes problemstillinger.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Hageplanlegging
Stikkord
Langsiktig hageplanlegging. Planteskisser, målestokk, hvordan man går fram for å lage egen hageplan.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning og øving på å tegne egen hage. Gruppearbeid, løsningsforslag i plenum.
Problemstillinger
Hvilke ønsker har jeg for den ferdige hagen.
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Jord og jordkvalitet
Stikkord
Kompost, dekkmaterialer, kanter/avgrensninger, nyttehagen/grønnsakhagen. Insekter.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning, gruppearbeid, oppsummering i plenum.
Problemstillinger
Mikroliv og vedlikehold.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Plantevalg
Stikkord
Aktsomhet, svartelisting, Artsdatabanken, rødlisting. Evaluering av kurset.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning, gruppearbeid/diskusjoner i plenum.
Problemstillinger
Hvilke plante hvor og hageeiers ansvar.
Litteratur/materiell for deltakerne
Hageselskapets sortsliste Materialer utarbeidet av Merete Hugaas Hageselskapets hjemmesider, Norsk hagetidend A3-ark, linjaler, blyanter Hagelitteratur om stauder, grønnsaker, jord Internett; bl.a. Artsdatabanken Naturmangfoldsloven – forenklet versjon Nye forskrifter om innføring, omsetting og utsetting av en rekke arter 1.1.2016.
Krav til lærer/instruktør
Lærer er utdannet gartner med undervisningserfaring, og assistenter er erfarne hageamatører med undervisningserfaring.
Opplegg for evaluering
Studieforbundets evalueringsskjema