1723 Spesialsøk - Modul 2 - ID-spor
Mål
På kurset får deltakerne grunnleggende kunnskaper om spor med vekt på ID-lukt uansett miljøforstyrrelser og underlag.
I løpet av kurset vil det bli gjennomført en del korte sporsekvenser som bygger og utvider hundens sporforståelse og sporferdigheter. Gjennom praktisk trening og observasjon vil hundeførerne settes i stand til å forstå hundenes atferd ("lese" hundene) under sporing.
Målgruppe
Målgruppen er alle hundeeiere/-interesserte som ønsker mer kunnskap om hund og arbeid med søk.
Deltakerne må ha gjennomført Modul I - Intro-kurs i spesialsøk - eller tilsvarende.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Modul 2 - ID-spor er et grunnleggende sporkurs med vekt på ID-lukt – dvs. en type spor hvor hunden skal følge den personlige lukta til én bestemt person – uansett miljøforstyrrelser og underlag. Kurset er også egnet for de som ønsker å fortsette med vanlig bruksspor eller blodspor.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Grunnleggende sportrening - teori
Stikkord
• Grunnleggende sportrening og tilhørende teori
• Bruk av ”smeller” - objektet hunden må lukte på for å vite hvilket ID-spor den skal følge
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesing - demonstrasjon og videoeksempler
Problemstillinger
Spørsmål og synspunkter
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Fordypning i detaljer i forbindelse med sportrening. Teori og praksis.
Stikkord
• Diskriminering
• Markeringstrening
•"Handling" i sporet
• Hvordan kan vi ”lese hunden” under sporing?
• Belønning i sporet og ved sporslutt
• Motivasjonsbygging
• Hvorfor er leken så viktig?
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesing og praktisk trening
Problemstillinger
Fokus på samarbeide og motivasjon. Spørsmål og synspunkter.
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Ulike spor-typer og miljøets påvirkning
Stikkord
• Harde spor som asfalt, betong, brostein med mer
• Miljøets betydning
•Taktikk ved sporlegging
• Kalibreringsøvelser
• Egnet utstyr
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesing og praktisk trening
Problemstillinger
Fokus på samarbeide og motivasjon. Spørsmål og synspunkter.
Litteratur/materiell for deltakerne
Treningsmateriell og kursperm deles ut på kurset.
Opplegg for evaluering
Studieforbundets evalueringsskjema deles ut etter endt kurs og evaluering er anonym.