1727 Kjuker
Mål
Bli kjent med kjuker som gruppe, hvordan de lever og lære om noen arter
Målgruppe
Folk med en spesiell interesse for sopp
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Om Kjuker
Stikkord
Kjukers systematikk og livsstrategier blandt vedboende sopp
Arbeidsform og gjennomføring
To foredrag med spørsmål og diskusjon
Problemstillinger
Hva er kjuker?
2. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Artbestemmelse og levevis
Stikkord
"Er det liv er det sopp", Ut på tur med innsamling av kjuker, observering av kjuker, artsbestemmelse
Arbeidsform og gjennomføring
Foredrag, feltarbeid i grupper og individuelt
Problemstillinger
Hva er kjuker ? Observere kjuker, lære å skille ulike arter og lære hvor de vokser.
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Innhente, observere og artsbestemme kjuker
Stikkord
Feltarbeid, artsbestemmelse, oppsummering av kurset
Arbeidsform og gjennomføring
Feltarbeid, gruppearbeid, diskusjon
Problemstillinger
Hva er kjuker? Hvor lever de? Artsbestemmelser.
Litteratur/materiell for deltakerne
Kompendium, av Leif Ryvarden,
Krav til lærer/instruktør
Helst spesialist på kjuker
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Poroid fungi of Europe av Leif Ryvarden og Er det liv er det sopp av Leif Ryvarden.
Opplegg for evaluering
Oppsummering ved artsbestemmelse av det innsamlede materialet