173 Agility - konkurransekurs
Mål, læringsmål
Videreføre opplæringen fra ulike agilitykurs for nybegynnere frem til konkurransedeltakelse på videregående nivå i offisielle konkurranser i agility.
* Førerne skal etter kurset ha kunnskaper som gjør fører og hund i stand til å delta i og gjennomføre kompliserte konkurransebaner feilfritt.
* Førerne skal etter kurset kunne lede hunden feilfritt gjennom kompliserte konkurransebaner i høyt tempo, foreta riktige føringstekniske og handlertekniske valg tilpasset egen hund og den aktuelle bane - samt kunne begrunne de valg som gjøres.
Målgruppe og forkunnskaper
Hundeiere som har gjennomgått kurs for øvede i agility og som vil satse mot konkurranser på høyt nivå.
Kursinnhold
Samling 1. 2,5 t. med lærer
Hva og hvordan hunden skal lære, momenter
- Det settes opp en bane som deltakerne skal gjennomgå og komme med forslag til hvordan banen kan løses.
- Instruktør går deretter gjennom banen med deltakerne, deltakerne forsøker å gjennomføre og instruktør veileder deltakerne underveis i banen.
- Oppsummering av leksjon til slutt, eventuelt oppgaver å øve på til neste kurskveld.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori og praktisk læring med lærer og evt. hjelpelærer, Lærer går gjennom leksjonen teoretisk. Læring i grupper på 3-5 deltakere, rullerende undervisning.
Progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Samling 2. 2,5 t. med lærer
Avstandskommandering, hinderdiskriminering
- Demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring - Se 1. samling
Samling 3. 2,5 t. med lærer
Motivering, korreksjoner i banen
- Demonstrasjon, forklaring av korrekt gjennomføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring
Arbeidsform og gjennomføring - Se 1. samling
Samling 4. 2,5 t. med lærer
Hinderpassering
- Vinklede inn- og oppganger til hinderpassering: demonstrasjon, forklaring korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring - Se 1. samling
Samling 5. 2,5 t. med lærer
Vanskelige kombinasjoner
- Veivalg ved vanskelige kombinasjoner: demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring -Se 1. samling
Samling 6. 2,5 t. med lærer
Korrigeringsteknikker, hinderinnlæring.
- Alternative korrigeringsteknikker (shaping, klikker): demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring. Avansert hinderinnlæring: demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring Se 1. samling
Samling 7. 2,5 t. med lærer
Baner med konkurransevanskelighet
- Handling i baner med konkurransevanskelighet: demonstrasjon, forklaring på korrekt utførelse, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring - Se 1. samling
Samling 8. 2,5 t. med lærer
Gjennomføring av komplisert bane
- Gjennomføring av komplisert bane feilfritt og med god flyt: demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring- Se 1. samling
Samling 9. 2,5 t. med lærer
Gjennomføring av komplisert bane
- Gjennomføring av komplisert bane feilfritt og med god flyt: demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring- Se 1. samling
Samling 10. 2,5 t. med lærer
Gjennomføring av komplisert bane
- Gjennomføring av komplisert bane feilfritt og med god flyt: demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring - Se 1. samling
Samling 11. 2,5 t. med lærer
Gjennomføring av komplisert bane
- Gjennomføring av komplisert bane feilfritt og med god flyt: demonstrasjon, forklaring av korrekt utføring, normale feil/korrigeringer, progresjon til trygg/sikker utførelse, praksis på gjennomføring.
Arbeidsform og gjennomføring - Se 1. samling
Samling 12. 2,5 t. med lærer
Gjennomføring av komplisert bane
- Gjennomføring av komplisert bane - det forutsettes at deltakerne klarer å mestre banen. Det vil bli tatt tid, og gjennomført en konkurranselignende situasjon.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Praktisk trening/arbeid
Nærmere beskrivelse står under kursets innhold.
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Instruktør på relevant nivå. Erfaren agilityutøver, fortrinnsvis med hund/hunder i klasse 3.
Kvalifiserende/test/eksamen
Det gjennomføres en konkurransebane på siste kursdag som det forventes at deltakerne skal gjennomføre.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.