1733 Opplæringsjakt på hjort
Mål
• Gi uerfarne jegere kompetanse og erfaring gjennom praktisk jakt • Gi nye, uerfarne jegere anledning til å være med på jakt (unge jegere prioriteres foran eldre jegere) • Øke andelen kvinnelige jegere • Fokusere på sikker og human jakt. • Øke forståelsen for hvordan jakta fungerer som en viktig del av økologien • Gi deltagerne et grunnlag for videre jakt på hjort og annet hjortevilt. • Deltagerne skal etter kurset være i stand til å ta vare på felt vilt på en slik måte at kjøttet utnyttes på en best mulig måte. • Gi deltagerne en innføring i bruk av hund på hjortejakt
Målgruppe
Alle uerfarne jegere. Ungdom og kvinner prioriteres.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Forberedelse til jakt
Stikkord
Kart, GPS, jaktradio, sikkerhet, human jakt, kvoter og forvaltning, nødvendige papirer, eventuell testskyting av våpen, etikk
Arbeidsform og gjennomføring
Teori med lærer, praksis med veiledning på skytebane
Problemstillinger
Avskytningsmodeller. Case om sikkerhet. Tenk-trykk-tal på radio for å unngå misforståelser. Kontroll av utstyr.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Forberedelser til jakt
Stikkord
Bekledning, utstyr, våpen.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskusjon/demonstrasjon
Problemstillinger
Feil tøy - støy/temperatur/vanntetthet. Diverse utstyrs funksjonalitet
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Posteringsjakt
Stikkord
Praktisk jakt ved posteringsjakt
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jakt på morgen. Praktisk trening med veiledning
Problemstillinger
Aldersbestemmelse, kjønnsbestemmelse. Utvomming. Skuddplassering. Opptreden på jakt
4. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Praktisk jakt
Stikkord
Smygjakt/drivjakt/jakt med hund
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jakt på dagtid. Praktisk trening med veiledning
Problemstillinger
Aldersbestemmelse, kjønnsbestemmelse. Utvomming. Skuddplassering. Opptreden på jakt. Bruk av gps. Bruk av jaktradio. Flåing.
5. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Oppsummering av jakt + sikkerhet på jakt og human jaktutførelse, puss av våpen og ivaretagelse av utstyr
Stikkord
Erfaringer fra praktisk jakt
Arbeidsform og gjennomføring
Diskusjon, demonstrasjon, istruksjon av våpenpuss og ivaretagelse av utstyr
Problemstillinger
Aktuelle hendelser i løpet av dagen.
6. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Praktisk jakt
Stikkord
Praktisk jakt ved posteringsjakt
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jakt på morgen. Praktisk trening med veiledning
Problemstillinger
Aldersbestemmelse, kjønnsbestemmelse. Utvomming. Skuddplassering. Opptreden på jakt
7. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Praktisk jakt
Stikkord
Smygjakt/drivjakt/jakt med hund
Arbeidsform og gjennomføring
Smygjakt/drivjakt/jakt med hund
Problemstillinger
Aldersbestemmelse, kjønnsbestemmelse. Utvomming. Skuddplassering. Opptreden på jakt. Bruk av gps. Bruk av jaktradio. Flåing.
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Oppsummering
Stikkord
Oppsummering av jakt. Videreforedling av kjøtt. Ivaretagelse av våpen og utstyr
Arbeidsform og gjennomføring
Veiledning, demonstrasjon, praktisk trening med veiledning
Problemstillinger
Feil modning av kjøtt. Funksjonsfeil på våpen og utstyr pga manglende puss. Utveksling av erfaringer fra kurset.
Litteratur/materiell for deltakerne
Hefter om hjortejakt, sikkerhet, praktisk jakt
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Forvaltning av hjortevilt - Miljødirektoratet Hjort og hjortejakt i Norge - Erling L. Meisingset Storviltjakt - Knut Brevik
Opplegg for evaluering
Evalueringsskjema sendes til deltagerne etter kurset.