1741 Arrangør og arrangementsansvarlig
Mål
Lære å planlegge, arrangere/gjennomføre og evaluere et fylkesarrangement som feks. Nyttårsball for junior og senior medlemmer.
Målgruppe
Ungdom fra 14 år og oppover som vil lære å arrangere, gjennomføre og evaluere arrangement.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Planen er et forslag til hvordan frivillige kan gå sammen og ta ansvar for planlegging og gjennomføring av et større fylkesarrangement.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Rammer for ballet.
Stikkord
Ansvarliggjøre arrangør, målgruppe, innhold i kvelden. Lage budsjett og utkast til invitasjon.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskusjon, samtale og undersøking.
Problemstillinger
Sette opp et grovt rammeprogram for kvelden og møteplan for gruppa.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Invitasjon, program og økonomi
Stikkord
Praktiske planlegging av kvelden med å lage invitasjon, innkjøps lister, pynting, musikk og sette opp liste for dugnadsbehov.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskusjon, samtale og undersøking.
Problemstillinger
Diskutere tema for ballet, servering og dugnadsbehov.
3. samling
Timer med lærer: 4
Timer uten lærer: 2
Tema
Hvordan blir den praktiske gjennomføring av Nyttårsballet.
Stikkord
Hvordan gjøre klart lokalet, med pynting, dekke bord, mat, servering, kioskvakter. Etter festen ha en plan for opprydding.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk arbeid. Samarbeid.
Problemstillinger
Ha god kommunikasjon og arbeidsfordeling for kvelden.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Oppsummere og evaluere
Stikkord
Evaluere og oppsummere
Arbeidsform og gjennomføring
Diskusjon, samtale og skrive en kort rapport.
Problemstillinger
Hvordan gikk gjennomføringen av nyttårsballet, var planleggingen god nok. Hadde vi nok dugnadsvakter. Gjennomgang av økonomien.
Litteratur/materiell for deltakerne
Materiell fra tidligere arrangement.
Opplegg for evaluering
Se samling 4.