1742 Mot apellprøve i Norske Redningshunder
Mål
Gi deltakerne innsikt i og kunnskap om hvilke øvelser som inngår i apellprøven i Norske Redningshunder. Gi deltakerne metodekunnskap, motivasjon og inspirasjon til å legge opp treningen mot øvelsene.
Målgruppe
For medlemmer/ekvipasjer i Norske redningshunder som skal ta apellprøven
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Kontakt. Teoretisk gjennomgang av øvelsene.
Stikkord
Motivasjon, lek, timing og belønning
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med veiledning av instruktør. Teoriundervisning.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Kontaktøvelser, kontakttrening
Stikkord
Oppfølging av motivasjon, lek, timing og belønning.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med veiledning fra instruktør og litt teoriundervisning.
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Kontaktøvelser og innkallingøvelser.
Stikkord
Posisjonering, holdning og belønning, Belønning av fart og motivasjon
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med øvelsene med veiledning fra instruktør og litt teoriundervisning
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Tilgjengelighet. Momenter i fellesdekk
Stikkord
Håndtering og belønning (tilgjengelighet). Hvordan starte dekktrening? Oppdeling av øvelsen og trening av momenter.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med øvelsene med veiledning fra instruktør og litt teoriundervisning
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Kontaktrening og apport.
Stikkord
Kontakttrening/lineføring/posisjonering/holdning; belønning og timing. Oppdeling av øvelsen apport. Hva legges vekt på mht. individ? Belønning/motivasjon.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med øvelsene med veiledning fra instruktør og litt teoriundervisning
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Inkalling og apport
Stikkord
Oppfølging av momentene fra innkallingstrening. Belønning av fart og motivasjon Oppfølging av apporttrening. Avlevere, bringe, hente, opptak, holde. Belønning/motivasjon.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med øvelsene med veiledning fra instruktør og litt teoriundervisning
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Apport, kontakt og fellesdekk
Stikkord
Oppfølging av delmomentene i apportøvelsen Oppfølging av kontaktøvelser og delmomenter i fri ved foten. Oppfølging av momenter i dekkøvelsen.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med øvelsene med veiledning fra instruktør og litt teoriundervisning
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Oppsummering og gjennomgang av delmomenter og øvelser.
Stikkord
Nivåvurdering og planlegging av videre trening.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk jobbing med øvelsene med veiledning fra instruktør og teoretisk oppsummering
Litteratur/materiell for deltakerne
Reglement for apellprøven medlemssider NRH og aktuell litteratur.
Krav til lærer/instruktør
Utannet instruktør innen lydighet.
Opplegg for evaluering
Ligger i kursinnhold siste samling. Apellprøve arrangeres av NRH og dømmes av godkjent NRH-instruktør.