175 B-kurs treningslag
Mål, læringsmål
Etter gjennomgått trening skal hund og hundefører ha videreutviklet egne ferdigheter og hundeførere skal ha fått nye ideer om vedlikehold og videre trening på veien mot A-godkjenning
Målgruppe og forkunnskaper
Ekvipasjer som enten er B-godkjente eller på veg til å bli det i løpet av ett år.
Kursinnhold
Dag 1:
- Kurset består av åpning som er gjennomgang av godkjenningsprogrammet til Norske Redningshunder, praktiske opplysninger, hva som kreves av ekvipasjen for å bli godkjente hundefører.
Dag 2-3-4 og 5:
- Teoretisk gjennomgang av spor, rundering praktisk ettersøk. Kurset gjennomføres på 4 dager pluss fremmøte dagen og kan også tas over 2 helger. Treningen er praktisk på dagtid og teori på kveld.
- Den praktiske treningen består av sporsøk av forskjellig alder og lengde forskjellig underlag , teigsøk og rundering.
- Den teoretiske delen består av informasjon foredrag om mentale reaksjoner, hva som kreves i forhold til kondisjon, kart/kompass egenskaper, samarbeidspartnere
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Diskusjon
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
Godkjenningsprogrammet til Norske Redningshunder
Krav til lærer/instruktør
Godkjente Instruktører i Norske redningshunder, Godkjent hundeførere eller NKK instruktør trinn 2.
Læringsressurser
Godkjenningsprogrammet til Norske Redningshunder
Kvalifiserende/test/eksamen
Treningslaget har ikke eksamen, men klargjøres for den videre utvikling for å forberede seg til å bli hundefører det neste året.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.