176 Rekrutt Ettersøk
Mål, læringsmål
Deltakerne får en gjennomgang av Norske Redningshunder godkjenningsprogram, samt info om hva som kreves av en ekvipasje.
Etter gjennomgått treningshelg skal ekvipasjene ha videreutviklet egne ferdigheter i forhold til å være figurant, gå spor, gjennomgått lydighet og lære hva rundering er.
Målgruppe og forkunnskaper
Ekvipasjer som har tenkt å bidra til å bli en redningsekvipasje i Norske Redningshunder.
Kursinnhold
Dag 1:
- Oppmøte og praktisk informasjon om dagen fremover og gjennomgang av Norske Redningshunder godkjenningsprogram, samt info om hva som kreves av en ekvipasje.
Dag 2-3-4 og 5:
- Innføring, praktisk veiledning for å bli en god figurant, gjennomgang av alle hundene for å se hvilke egenskaper de innbefatter i forhold til lek, jakt og sosial omgang med mennesker. Innlæring av spor, og innlæring av rundering.
- Gjennomgang av feltsøk og lydighetsøvelser.
- Den teoretiske delen foregår på kveldstid, og består av forklaring og gjennomgang av dagens gjøremål og planlegging av neste dags gjøremål.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Diskusjon
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
Norske Redningshunders godkjenningsprogram
Krav til lærer/instruktør
Godkjent instruktør i Norske Redningshunder, godkjent hundefører eller godkjent instruktør i NKK trinn 2.
Læringsressurser
Godkjenningsprogrammet til Norske redningshunder
Kvalifiserende/test/eksamen
Ingen eksamen, men en forberedelse til hva de skal kunne når de en gang skal opp til en B-godkjenning.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.