1791 Sporkurs NRH
Mål
Gi elevene teoretisk og praktisk kunnskap i spor utover ren nybegynnerkunnskap. Være ett steg nærmere målet som godkjent ekvipasje sommer NRH.
Målgruppe
Alle som skal godkjenne i NRH
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Helge kurs
1. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Teori og praktisk sporarbeid
Stikkord
Vinkler, tid, lengde, terrengskifte, spor med forstyrrelser. Jobbe utfra ståstedet til den enkelte ekvipasje
Arbeidsform og gjennomføring
Diskusjon om hvor den enkelte ekvipasje står og hva som må jobbes med.
Problemstillinger
Øke vanskelighetsgrad - hva trenger den enkelte hund av påvirkning? Hva må fører legge vekt på?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Praktisk sporarbeid
Stikkord
Vi utvider "sporbegrepet. Muligheter for å prøve seg på døgnspor, nattspor og langspor (over 3 km)
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening med veiledning
Problemstillinger
Gi råd for videre arbeid.
Litteratur/materiell for deltakerne
"Nosarbete- en bok om spårr og uppletande" av Maria Hagstrøm. "Spårhunden" av Inki Sjøsten.
Krav til lærer/instruktør
Ønskelig med NKKs kurs trinn 2 bruks, eller utdannet instruktør NRH. Noen års erfaring med sporarbeid samt å ha instruert kurs tidligere kan oppveie for manglende formell utdanning.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
"Nosarbete- en bok om spår og uppletande" av Maria Hagstrøm. "Spårhunden" av Inki Sjøsten.
Opplegg for evaluering
Evalueringsskjema skal sendes ut etter endt kurs.