204 Rallylydighet nybegynner
Mål, læringsmål
Elevene skal etter fullført kurs kunne delta på fellestreninger i regi en hundeklubb.
Elevene skal etter litt egentrening, kunne starte i nybegynnerklassen i rallylydighetsstevner.
Målgruppe og forkunnskaper
Deltakerne bør kunne litt grunnleggende lydighet (Sitt, dekk, gå pent i bånd med noe kontakt, vant til positive treningsmetoder).
Kursinnhold
- DAG 1 (5 timer med to instruktører)
• Hensikt og mål med kurset
• Plan for helgen, grunnregler for deltakelse (hensyn til hverandre, hund i bånd etc)
• Treningsmetoder; Shaping/lokking, bruk av klikker, godbiter/leke, positive trening
• Om rallylydighet; Historie, verdier, bane/skilt, flytende/stasjonære øvelser, klasser
• Demonstrasjon og Innlæring av klasse 1 øvelser; Sitt, dekk og lineføring, sitt foran, spiral, vri 90, temposkifter
• Hvordan dele opp øvelser i enkeltmomenter
• Oppsummering av dagen, plan for morgendagen
- DAG 2 (5 timer med 2 instruktører)
• Spørsmål/kommentarer etter lørdag
• Ønsker for søndagen
• Mer om treningsmetoder; Target/klikker, timing og kriterier, Baklengskjeding (teori og trening)
• Flere øvelser fra klasse 1; Slalåm, sidesteg og vendinger
• Stevnetrening; Teori, oppvarming, belønning, banebygging, felles briefing
• Alle forsøker å gå en bane og får tilbakemelding på kritikkskjema (ikke poeng)
• Avslutning; Oppsummering, råd om videre trening, spørsmål/tilbakemeldinger, informasjon om fellestreninger i klubben, utdeling av kursbevis,
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Diskusjon
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Instruktører på relevant nivå
Læringsressurser
Norsk Kennelklubbs regelverk for rallylydighet, samt oversikt over skilt som brukes i klasse 1
Kvalifiserende/test/eksamen
Deltakerne skal forsøke å gå en enkel konkurransebane, men det er ikke noen test/eksamen. Kurset skal gi deltakeren kunnskap nok til å kunne fortsette trening på egen hand og til å delta på fellestreninger i rallylydighet.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.