205 Dommeropplæring for Basset
Mål, læringsmål
Målsettingen er gjennom praksisopplæring å kunne bli dommer av Bassetrasene etter kriterier gitt av NKK.
Opplæringen skal gjennomføres sammen med autorisert dommer som har lang dommererfaring.
Deltakerne gjennomgår minimum to elev og fire aspirantarbeider.
Deltakerne skal gjnnomføre bestått praksis for å bli anbefalt å bli
Drevdommer for Bassetrasene i regi av NKK
Målgruppe og forkunnskaper
Kandidater som tilfredstiller kravet for å bli dommer og som har gjennomgått en teoretisk opplæring
Kursinnhold
Være deltagende sammen med Autorisert dommer og ekvipasje på drevprøve i 4 timer min x 2 som elev -hvis premiering skrive skogskort.
Være deltagende sammen med Autorisert dommer og ekvipasje på drevprøve i 4 timer min.x 4 som aspirant, hvis premiering. Skrive skogskort og dommerkritikk og redegjøre i Dommerkollegiet.
*All praksis foregår ute i skogen sammen med hund og hundefører.
Dømming av hunden foregår etter en bedømmelse av 10 momenter som er godkjent av NKK.
Oppdatering av Regelverk
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Praktisk trening/arbeid
Utdannelsen foregår på en samlet terminfestet prøve sammen med flere kandidater og med Autoriserte dommere, prøveleder og NKK representant
Lenker til eksempler på kursprogram
Drevprøveregler- skogskort og Dommerkritikk
Opplæring ifht. ulik arbeidsmåte på de forskjellige Bassetrasene
Krav til lærer/instruktør
Autorisert Drevdommer med bred erfaring ( minimum 3 år) Kandidatene skal prøves sammen med minst 4 forskjellige dommere.
Læringsressurser
Drevprøveregler for Basset -skogskort- dommerkritikk -prøvepapirer
Kvalifiserende/test/eksamen
Minst 1 pr. som elev og minst 2 premieringer som aspirant. Arbeidet skal være i samsvar med Autorisert dommers bedømmelse. Når elev og aspirantarbeidet er godkjent blir kandidaten anbefalt å få Autorisasjon som NKK Drev-Dommer for Bassetrasene.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.