220 D5L Fritidsbåtskipper
Mål, læringsmål
Elevene skal klare sjøfartsdirektoratets krav for eksamen fritidsbåtskipper klasse D5L.
Kurset tar sikte på å dekke den teoretiske og praktiske opplæringen som kreves for å
føre fritidsfartøy i fartsområde stor kystfart, og andre fartøystyper i den utstrekning
Sjøfartsdirektoratet fastsetter
Målgruppe og forkunnskaper
Personer med stor interesse for sjøliv. Skal inneha båtførerprøven og VHF sertifikat. Min 16 år
Kursinnhold
Læreplan ihht sjøfartsdirektoratets krav til D5L utvidet med praktiske øvelser.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Gruppearbeid
- Rollespill
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
- Studiesirkel (delvis med lærer)
ca 12 kveldssamlinger delvis med lærer.
2 langhelger (4-5 dager) med intensiv gjennomgang av stoff og praktiske øvelser
2 hele dager med øvelseskjøring med stor båt.
Lenker til eksempler på kursprogram
http://www.nmks.no/fritidsskipper
http://marinkurs.no/d5l/les-mer-d5l.html
Vi vil samarbeide med Poseidon båtskole om gjennomføring av kurset og leie inn godkjent lærer derfra når det er nødvendig. De vil også gjennomføre eksamen
Krav til lærer/instruktør
Hovedlærer må være godkjent av sjøfartsdirektoratet for opplæring til D5L
Hjelpelærere må inneha min D5L.
Læringsressurser
Jan Velde, Båtskolen Poseidon
Steinar Monsen, D5L og maskinist
Karl Klungland, skipselektriker (og kursdeltaker)
Isbryteren Poseidon, 70 fot
Seilskøyten Gyda 39 fot
Kutteren Havbratt 46 fot
Seilskøyten Nilsen 30 fot.
Boka "Fritidsbåtskipperen" av Ulseth
Dieselmotorhandboken
Sjøkart fra Kartverket
Navigasjonsutstyr
Diverse egenprodusert materiale
Kvalifiserende/test/eksamen
Offesiell eksamen D5L - Sjøfartsdirektoratet
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.