2258 NOF Jentekurs
Mål
Innføring i artsbestemming, innføring i fuglelokaliteter og miljøutfordringer knyttet til disse i Norge, innføring i organisasjonsarbeid med tanke på å starte studiesirkler.
Målgruppe
Jenter over 16 år, 10-16 år med følge
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Innføringskurs for å bygge opp interesse for ornitologi blant jenter i Norge. Samarbeid med Sveriges Ornitologiske Forening (SOF). Helgekurs med vekslende teori (6 timer) og praksis (10 timer)
1. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Artsbestemming
Stikkord
Fugler i flukt, sjøfugl, hagefugl, ringmerking
Arbeidsform og gjennomføring
1,5t teori om viktige trekk for identifisering av fugl. 10t praksis i grupper på 5 med veiledning av erfarne ornitologer.
Problemstillinger
Kunne dyktiggjøre seg for å delta i feltarbeid der identifikasjon er et vesentlig kriterium
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Ornitologi i Norge
Stikkord
Fuglelokaliteter i Norge, miljøproblemer i norsk fuglefauna
Arbeidsform og gjennomføring
2t teori
Problemstillinger
Bli klar over de viktigste lokalitetene og utfordringene disse står overfor knyttet til ulike miljøproblemer (forurensing og inngrep i biotopene).
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Organisasjonsarbeid
Stikkord
Norsk Ornitologisk Forening, Sveriges Ornitologiske Forening, Bombevarslersystem Studiesirkler Ornitologi som hobby og fag
Arbeidsform og gjennomføring
2,5t teori
Problemstillinger
Sette deltakerne i stand til å identifisere hvilket nivå de kan engasjere seg på, herunder forberedelse til å sette igang studiesirkler i Norge (basert på erfaring fra Sverige)
Litteratur/materiell for deltakerne
Krav om kikkert/teleskop for deltakere (praktisk kurs)
Krav til lærer/instruktør
Faglig ansvarlig: Hovedfag i biologi eller tilsvarende relevant utdanning på samme nivå Forelesere: Bred erfaring i faget Veiledere i felt: Bred erfaring i felt
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
I/A (forutsettes kjent i forkant)
Opplegg for evaluering
Vurdering av deltakelse på eventuelle studiesirkler. Debriefing av veilederteam i etterkant av kurset.