235 Livredning til sjøs
Mål, læringsmål
Etter endt kurs har deltakeren følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskaper:
* kjennskap til bruk av ulike typer hjelpemidler i redningsarbeid til sjøs
* kunnskap om drukning og hypotermi
* kjennskap om HLR-redning i forbindelse med drukning
* kunnskap om ilandføring og forflytning av druknede og bevisstløse personer
Ferdigheter:
* kan bruke ulike typer redningsutstyr
* kan utføre HLR-på druknede/bevisstløse personer
* kan håndtere nedkjølte personer
Målgruppe og forkunnskaper
Personer som ønsker kunnskaper og ferdigheter knyttet til livredning til sjøs.
Kursinnhold
- Redning med redningsstang
- Kaste ut et flytemiddel, redningsline, livbøye
- Ilandføring av "druknede"
- Forflytning av bevistløse
- Demonstrasjon i bruk av robåt for redning av person i nød
- Svømme ut og bringe til land "druknet" person (gjelder kun de som er iført våtdrakter)
- Trening av Hjerte-Lunge redning på dukker
- Lære om farene ved nedkjøling (hypotermi)
- Redde "druknede" personer fra sjøen og gi dem riktig medisinsk behandling
Deltakerne vil bytte på å være markører i sjøen og livreddere.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Rollespill
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Kunnskap om, og praktisk erfaring med, alle aspekter av kursets innhold.
Læringsressurser
- Ulike typer redningsutstyr
- Ulike typer båter
- Våtdrakter
- HLR-dukker
- Førstehjelpsutstyr
- Læremidler og hefter utarbeidet av Norges Speiderforbund
Kvalifiserende/test/eksamen
Deltakeren presenteres for et realistisk scenario/case som løses på en tilfredsstillende
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.