240 Kurslederkurset
Mål, læringsmål
- Deltakerne skal få innsikt i en kursleders oppgaver. Kurslederen skal lære å lede kurs i frivillig sektor og arbeide med voksne deltakere på kurs.
- Deltakerne skal få grunnleggende kunnskap om pedagogikk. Herunder lære om målbeskrivelser, arbeidsmåter, didaktisk kunnskap og evalueringsmåter.
- Deltakerne skal få fordypning om emnene voksenopplæring, tilpasset undervisning og utenforskap, samt friluftspedagogikk.
- Deltakerne skal gjennom arbeidsmåter, samarbeid med andre deltakere og praktisering få forståelse for feltet av frivillighet og at det behøves en egen tilnærming til møtet med den voksne deltakeren.
- Deltakeren skal gjennom arbeidsmåter, arbeidsoppgaver og samarbeid med andre deltaker få innsikt i praktisere hvordan det er å arbeide med voksne deltakere. Herunder lære om planlegging, gjennomføring og evaluering av kurs i frivillig sektor.
Målgruppe og forkunnskaper
Kurset passer for alle som vil ha kunnskap om å være kursleder i frivillig sektor.
Kursinnhold
Samling 1. Før kurset.
• Overordnet
• Motivasjon og rekruttering
• Praktisk
Samling 2. Kurslederen.
• Rollen
• Psykologi
• Planlegging
• Didaktikk
• Rammefaktorer
Samling 3. Kurset.
• Pedagogikk
• Voksenpedagogikk
• Tilpasset opplæring
• Lese og skrivevansker
• Utenforskap
• Friluftspedagogikk
Samling 4. Kurset.
• Mål og målformuleringer
• Mål i adferdstermer
• Studieforbundet
• Studieplanen
• Lage ny studiepan
Samling 5. Evaluering og avslutning.
• Evaluering og evalueringsformer
• Kompetanse, realkompetanse, CV
• Kursbevis
• Avslutning
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Kurset er stort sett lagt opp som en teoretisk innledning med en mer praktisk del med arbeidsoppgaver etter hver gjennomgang.
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
- Det stilles ingen formelle krav for å holde kurset.
- Det er tenkt at den som holder kurset er kjent med frivillige organisasjoner og at vedkommende har undervist i slike sammenhenger tidligere.
- Det kan være en fordel å ha noe grunnleggende teoretisk- pedagogisk kunnskap.
Læringsressurser
- Kurset skal kunne holdes uten noen form for læremidler.
- Kurset er lagt opp med tanke på at deltakerne kan ha med PC og bruke den noe i oppgaveløsning og «for å slå opp med».
- Det forutsettes at kurslokalet på store deler av kurset har datanettverk.
Kvalifiserende/test/eksamen
- Kurset gir kvalifikasjoner som vil hjelpe den som skal være kursleder i denne oppgaven.
- Det skal deles ut kursbevis når kurset holdes etter voksenopplæringsloven.
Eventuelle merknader
- Kurset anbefales for en gruppe på seks til femten deltakere. Antall deltakere vil imidlertid kunne variere med kursleders erfaring.
- Mange studieforbund gir ikke kurstilskudd til kurs med mindre enn tre deltakere.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.