249 Sikker ferdsel i vinterfjellet

Godkjent for 18-20 timer  |  4-8 deltakere

Mål, læringsmål

  • Lære å vurdere terreng for potensiell skredfare, herunder helningsvinkler og utløpsoner for skred,
  • Lære å ta snøprøver og vurdere skredfare.
  • Lære å bruke nattstedet Varsom.no.
  • Lære kameratredning, herunder bruk av sender/mottaker, utgraving av skredtatt, og førstehjelp.
  • Lære å bruke kart/kompass og GPS og lage ruter for sikker ferdsel på skuter

Målgruppe og forkunnskaper

Personell som må ferdast i fjellet på vinterstid

Kursinnhold

Dag 1:

  • Oppmøte, presentasjon av deltakarane,
  • Gjennomgang av Sikker Jobb analyse for kurset, avdekke faremomenter og legge inn tiltak for å unngå skader.
  • Informasjon om innhald i kurset og kva det skal øvast på.
  • Kameratredning, egen sikkerheit, varsling, redning. (teori)
  • Bruk av SM-utstyr, utgraving av skredtatt, førstehjelp, Praktisk øving ute i fjellet.

Kveldsøkt:

  • Teori med bruk av Varsom.no, sikker ferdsel, skredlære. GPS.
  • Praktisk bruk av GPS, legge opp til sikre ruter for neste dag.
  • Gjennomgang av dag 2, tema førebygging.

Dag 2:

  • Gjennomføre rute som vart laga kvelden før.
  • Bruke GPS.
  • Ta snøprøvar og vurdere terrenget med tanke på sikkerheit undervegs
  • Få forståing for kva som er skredterreng, brattleik, fareteikn, lagdeling.
  • Oppsummering, evaluering, avslutning,

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Gruppearbeid
  • Diskusjon
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

Fagleg ansvarleg bør være tindevegleiar, hjelpeinstruktør er lavineinstruktør i NRH eller tilsvarende.

Læringsressurser

  • Presentasjon om sikker ferdsel i fjellet, lese signaler, vurdere terreng, måle vinkler, utløpssoner, terrengfeller mm
  • Presentasjon bruk av kart, kompass og GPS
  • Bruk av Basecamp
  • Garmin GPS bruk av forskjellige modeller

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.