268 Slåttekurs med ljå inklusiv botanikk og økologi i slåtteenger
Mål, læringsmål
I) Lære praktisk skjøtsel av gamle slåtteenger med ljåslått og redskapspleie.
II) Gi et innblikk i artsmangfoldet (hovedsakelig karplanter) og økologi i slåtteenger.
Målgruppe og forkunnskaper
Alle som er interessert i å lære praktisk kunnskap om ljåslått f.eks. eiere av slåtteenger og botanisk interesserte. Ingen krav til forkunnskaper.
Kursinnhold
Deltakerne blir delt i to grupper og hver gruppe har teoretisk og praktisk undervisning i de to hovedtemaene.
I) Bruk og vedlikehold av ljå
- Introduksjon til verktøyet ljå, hvilke typer finnes og hva disse brukes til
- Tilpassing av ljå til den enkelte person
- Vedlikehold av ljå
- Praktisk bruk av ljå
II) Introduksjon i økologi og artsmangfold i slåtteenger med praktiske øvelser der man bestemmer karplanter
- Hva er en slåtteeng?
- Grunnlegende aspekter av økologi og artsmangfold i slåtteenger
- Introduksjon i slåtteenger som elementer i det norske kulturlandskapet
- Hvorfor er slåtteenger en rød-listet naturtype?
- Artsmangfold av karplanter i slåtteenger
- Hvordan vedlikeholder man artsmangfold i slåtteenger?
- Praktiske øvelse i arts-kunnskap og bestemmelse av karplanter
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
- Solid kunnskap om bruk og vedlikehold av ljå
- Solid økologisk kunnskap om slåtteenger og botanisk kunnskap om slåtteeng-vegetasjon
Læringsressurser
Slåtteenger og skjøtsel:
http://www.artsportalen.artsdatabanken.no/#/RodlisteNaturtyper/Vurdering/Slåtteeng/74
http://www.miljostatus.no/slattemark
http://www.miljodirektoratet.no/old/dirnat/attachment/95/DN_handlingsplan_2009-6_nett%20(2).pdf
http://www.miljodirektoratet.no/old/dirnat/attachment/636/1.pdf
Botaniske litteratur:
Mossberg, Bo & Lennart Stenberg: Gyldendals store nordiske flora
Lid, Johannes & Dagny Tande Lid: Norsk flora
Verktøy:
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.