272 Metodeseminar bre
Mål, læringsmål
Metodeseminar bre skal gi deltakerne dypere innblikk i og forståelse av metoder for ferdsel på bre og breredning og evne til å beherske og vurdere disse.
Målgruppe og forkunnskaper
Metodeseminar bre er et seminar for de som er eller har vært godkjent som breinstruktør. Seminaret er nødvendig for breinstruktører som ønsker å videreutdanne seg til breinstruktør nivå 2, det kvalifiserer også til regodkjenning som breinstruktør nivå 1.
Kursinnhold
Temaliste:
- Varsling og organisering ved en ulykke
- Helhetlig og balansert redningstjeneste, den organiserte redningstjenesten og hvordan en redningsaksjon organiseres og gjennomføres
- Valg av område for redningsøvelser
- Repetisjon av grunnleggende kameratredningsteknikker
- Improvisasjon ved vanskelig adkomst - teknikker for opphenting fra smale bresprekker
- Utstyr og teknikk brukt av den organiserte redningstjenesten under heising, firing, transport og sikring av båre samt tilkomst og evakuering i trange sprekker
- Søk i sprekkområder og samband
- Opptreden ved ulykker på kurs eller under føring
- Hensyn til natur ved en eventuell ulykkeshendelse
- Førstehjelp med spesiell vekt på medisinske risikofaktorer under breferdsel
Arbeidsmåte
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Diskusjon
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Deltakeren skal i løpet av seminaret vise ferdigheter når det gjelder videregående kameratredning og alpin fjellredningstjeneste på bre. Deltakeren skal også vise solid egenferdighet på breen. Seminaret skal ta opp spesielle hensyn ved ulykker, samt gi en innføring i den alpine fjellredningstjenesten. Seminaret skal også være et forum hvor instruktører får faglig oppdatering og vedlikeholder sin kompetanse gjennom å utveksle erfaringer med andre instruktører og miljøer. Det forventes at deltakerne er aktive i diskusjoner og bidrar til innhold og gjennomføring
Lenker til eksempler på kursprogram
https://www.bergenoghordalandturlag.no/aktiviteter/98626/856803/
Krav til lærer/instruktør
Breinstruktør nivå 2
Læringsressurser
Breboka
Kvalifiserende/test/eksamen
Deltakerne skal få en løpende, muntlig vurdering underveis i seminaret. Sluttvurdering skal gis i en personlig samtale med hver enkelt deltaker. Deltakeren skal oppfordres til selv å gjøre seg opp en mening om sine sterke og svake sider som instruktør. Kandidatene skal vurderes ut fra følgende punkt, i prioritert rekkefølge: Sikkerhet, egenferdighet, formidlingsevne og lederskap. Kandidatene vurderes til bestått eller ikke bestått, og kursleder skal gi en skriftlig og begrunnet vurdering som føres inn i kandidatens loggbok. På redningsdelen skal det legges avgjørende vekt på hensiktsmessig og troverdig innsats i redningsarbeid på bre. Deltakere som viser lav egenferdighet og/eller liten forståelse for sikkerhet og metoder skal ikke anbefales som breinstruktør 2.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.