2845 Isklatring
Mål
Gjøre deltakerne kompetente til å kunne ta seg fram på enklere klatreturer i is. De skal ha kjennskap til bruk av sikringsutstyr for is, taulagsrutiner, kommunikasjon og rigging av topptau.
Målgruppe
Deltakerne må ha grunnleggende kjennskap til klatring fra før, og må også ha kjennskap til turer i vinterfjellet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Denne studieplanen er gjerne tenkt som et helgekurs der samlingene er lik dager (fred-søndag).
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Innledning
Stikkord
Presentasjon, utstyr, utstyrsbruk, tilpasning av utstyr.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk/teoretisk, Instruksjon.
Problemstillinger
Ulike typer utstyr, tilpasning av stegjern og isøks.
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Korrekt utstyrsbruk, topptaufester, retur.
Stikkord
Klatre- og bevegelsesteknikk, plassering av økser og stegjern, plassering av isskruer, vurdering av is, etablering av topptaufester, klatring på topptau, rapell.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk/teoretisk, Instruksjon. Delt samling mellom 6 timer praksis og 2 timer teori.
Problemstillinger
Klatreteknikk, korrekt etablering av topptau- og rapellfester.
3. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Veivalg og retur.
Stikkord
Veivalg i fosseis, vurdering av is underveis, retur og ulike rapellfester, bruk av ulike typer stegjern og økser, oppsummering av kurset.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk/teoretisk, instruksjon.
Problemstillinger
Sikker ferdsel i frosne fosser, og sikker retur.
Litteratur/materiell for deltakerne
Det finnes pr dags dato ikke noe relevant litteratur. En liten innføring finnes i boka "Håndbok i Klatring" av Jon Gangdal (1994, Aventura forlag). Videre forutsettes det også at deltakerne kan basisferdigheter i klatring.
Krav til lærer/instruktør
NF-godkjent klatreinstruktør med bred erfaring fra klatring i fosseis.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Det eksisterer pr dags dato ikke noe relevant litteratur.
Opplegg for evaluering
Etter kurset får alle deltakerne tilsendt evalueringsskjema.