292 Friluftsheltkurs
Mål, læringsmål
Etter endt opplæring skal deltakeren:
• Ha erfaring med turplanlegging, friluftsaktiviteter, bål, kart og kompass.
• Kjenne til allemannsretten og dens innhold, med vekt på sporløs ferdsel.
• Kjenne til viktige prinsipper om planlegging og gjennomføring av friluftsaktivitet for mindre grupper.
Målgruppe og forkunnskaper
Målgruppen er seniorer, 4H-ere fra 15 år og oppover.
Det kreves ingen forkunnskaper, kun interesse for friluftsliv.
Kursinnhold
Kurset er delt inn i tre moduler.
- 1. Friluftsaktivitet
Praktiske øvelser knyttet til turplanlegging, båltyper, turmat, allemannsretten med vekt på sporløs ferdsel og kart og kompass.
- 2. Rollen som Friluftshelt i 4H-klubben
Undervisning og diskusjon knyttet til bevisstgjøring av rollen.
Hva er viktig å huske på?
Hvordan være en god rollemodell?
Hvordan engasjere andre medlemmer?
- 3. Planlegging av aktivitet for mindre grupper
Pedagogiske tips og råd om hvordan legge til rette for god aktivitet. Innholdet gir deltakerne egenerfaring med hvordan de kan lede andre i friluftsaktivitet.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Instruktør skal ha gjennomgått 4H Norge sitt Friluftsheltinstruktørkurs eller ha tilsvarende friluftslivskurs fra andre kursarrangører.
Læringsressurser
Materiell fra Friluftsheltinstruktørkurset og presentasjoner laget for Friluftsheltkurset.
Kvalifiserende/test/eksamen
Ingen test eller eksamen
Eventuelle merknader
Ved flere enn 15 deltakere bør det være flere instruktører og deles inn i parallelle sesjoner for å kunne gjennomføre med god praktisk erfaring for deltakerne.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.