2920 Brekurs videregående
Mål
Gjøre deltakerene tryggere på selv, og gjøre dem istand til å organisere mer krevende breturer. Deltakerne skal også bli mer kompetente til å ha med folk med mindre erfaring på enklere breturer.
Målgruppe
Deltakerne må ha gjennomført brekurs, og må ha litt egenerfaring. 18 år og oppover.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Dette kurset bygger på nybegynnerkurs i brevandring.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Introduksjon
Stikkord
Presentasjon av kurset, tilpasning av utstyr, gjennomgang av utstyr, knuter og innbinding.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Få et inntrykk av deltakernes forutsetninger og mål med kurset. Tilpasse utstyr for senere dager.
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Oppfrisking av kunnskaper
Stikkord
Stegjernsteknikk og redning
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Stegjernsteknikk i ulikt terreng, ulike typer gange. Repetisjon av basis i redning.
3. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Videregående ferdigheter
Stikkord
Redning og klatring med 2 økser
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Repetisjon og terping på "hjelpetaljemetode" og med talje, ved redning fra bresprekk. Klatring i vertikal is/vanskelig is med 2 økser. Standplass i is/snø.
4. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Tur
Stikkord
Tur etter evne, orientering
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk
Problemstillinger
Deltakerne skal gjennomfører turen selv. Både når det gjelder veivalg og orientering.
5. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Redning, tur
Stikkord
Redning i snø, tur etter evne, orientering
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Redning fra sprekk med stor snøleppe. Forankringer i snø. Deltakerne gjennomfører turen selv.
6. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Vanskelig terreng
Stikkord
Klatring og rappell i is.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon.
Problemstillinger
Klatring i vertikal og/eller vanskelig is. Rapell i vertikal og/eller vanskelig is. Forankringer i is.
Litteratur/materiell for deltakerne
Basis er Breboka utgitt av DNT Fjellsport Videre litteratur utarbeides av kursleder
Krav til lærer/instruktør
Godkjent instruktør gjennom DNT Fjellsport
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Håndbok for instruktører, DNT Fjellsport
Opplegg for evaluering
Felles gjennomgang ved kursslutt. Deretter sendes hver enkelt deltaker et spørreskjema