294 Bærekraftig og estetisk hageplanlegging
Mål, læringsmål
Deltakerne skal lære å planlegge sin egen hage/balkong i et bærekraftig kretsløp. Deltakerne får kunnskap om hvordan egne holdninger og handlinger kan bidra til bærekraftig bruk i hagen/balkongen.
Målgruppe og forkunnskaper
Alle med interesse for dyrking i balkonger og hager.
Kursinnhold
- Lære om sanking av frø/knoller til dyrking i en estetisk sammenheng
- Tips og råd for små hager
- Lære om avfallshåndtering til gjenbruk og kompostering
- Kompostering i praksis
- Hagevandring med læring om stiklinger av rhododendron
- Hagevandring med instruktør i storhage med blant annet løker og trær
- Vannliljeplanting
- Ulike planter og stauders egenskaper med planteinstruksjoner
- Hvordan bruke epler og grønnkål til gele og drikk
- Fugler i hagens kretsløp
- Løkplanter og knoller. Hvordan trives de best mulig?
- Lære om hvordan naturens vekster kan brukes til matlaging.
- Hvordan planlegge og lage egne dekorasjoner til jul
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Demonstrasjon
Vi deltar i forelesninger hvor deltakerne får anledning til å ta opp konkrete problemstillinger. Etter to foredrag om henholdsvis permakultur og kompostering, arrangeres utflukt for å lære hvordan komposteringen gjennomføres hjemme hos en av foredragsholderne. I forkant av frøbyttekveld, får deltakerne tips om hvordan emballering av frø kan foregå. Vannlilje-utplanting foregår parallellt med instruksjoner om vinteropplag og helårsplan. Urteforedrag og eplegele-produksjon samt grønnkåldrikk, følges av tips og oppskrifter.
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Formell og/eller erfaringsbasert kompetanse.
Læringsressurser
Kursinnholdet er satt sammen basert på kompetansen til enkelte foreldragsholder, og tar ikke i bruk et eget læreverk.
Eventuelle merknader
Kurset er ment å inspirere til en estetisk og etisk bruk av grønne ressurser i hagen og balkongen.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.