300 NF grunnkurs skred, nordisk
Mål, læringsmål
Formålet med kurset er å oppnå en grunnleggende forståelse av fenomenet snøskred og en grundig innføring i turplanlegging ved hjelp av tilgjengelige verktøy. Kurset fokuserer på
tursituasjonen slik at turplanlegging og veivalg for å unngå skredterreng blir en naturlig del av kurset. Deltakerne vil også få en innføring i håndtering av generelle alpine farer, som våte løssnøskred, steinsprang, fare for utglidning m.m. Kurset tar også sikte på å lære bort
skredredning uten bruk av sender/mottaker.
Holdningen som preger dette kurset er enkel: Unngå skredfarlige områder på lagdelt
vintersnø! Kurset handler om å gjenkjenne og identifisere heng og fjellsider som er brattere
enn 30 grader, og enkle tiltak for hvordan man kan omgå og unngå å bli eksponert for
skredfare.
Målgruppe og forkunnskaper
Målgruppe for dette kurset er alle som ønsker å ferdes i bratt terreng på vinterstid, og som ønsker å lære mer om skred og skredfarer.
Deltakerne skal ha grunnferdigheter i vinterfriluftsliv når det gjelder bruk av ski, bekledning, mat og drikke, og orientering om vinteren.
Kursinnhold
Kurset fokuserer på tursituasjonen der problemstillingene i hovedsak er å unngå skredfarlig terreng på vintersnø, samt å forholde seg til alpine farer på toppturer etter førefallet. En viktig del av turplanleggingen vil være å identifisere skredterreng, samt å bruke det regionale skredvarselet for å innhente informasjon om de aktuelle forholdene. For vurdering av veivalg og leirsteder, legges hovedvekten på å hele tiden reevaluere forholdene ut i fra det som ble tatt utgangspunkt i på turplanleggingen. Eksempler på dette kan være tilstedeværelsen av gjeldende skredproblem og gruppedynamiske faktorer.
Hovedtema for kurset:
- Kjenne igjen skredfare gjennom kjennskap til vær, snøforhold, terreng og mennesket
- Håndtere skredfare gjennom veivalg og adferd
- Utføre kameratredning dersom uhellet er ute
Temaliste:
- Turplanlegging
- Den menneskelige faktor i skredfaresammenheng
- Terrengvurdering og klassifisering
- Identifikasjon av alarmtegn
- Stabilitetsvurdering
- Bruk av skredvarsel, skredproblem og fareskalaen
- Alpine farer med fjellskiløping
- Orientering, ly og leir
- Kameratredning
- Veivalg, risikoreduserende adferd og tiltak i skredterreng
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
https://fjellsportforum.no/wp-content/uploads/2018/01/2018_Grunnkurs_Skred_Nordisk.pdf
Krav til lærer/instruktør
NF-skredinstruktør 1 alpint/nordisk, NF-skredinstruktør 2, tindevegleder, tindeveglederaspirant eller NORTIND-medlemmer under kvalifisering (MUK) med godkjente skredkurs og minst seks dager praksis. Arrangøren vurderer når en skredinstruktør 1 har tilstrekkelig erfaring som instruktør til å virke som kursleder på skredkurs. Minst 15 dagers instruktørpraksis er anbefalt.
NB! NF-kurs kan kun holdes av NF-godkjente arrangører. Oversikt over disse finnes her: https://fjellsportforum.no/om/arrangorer-medlemmer/
Læringsressurser
Nes, Christer Lundberg. (2013). Skikompis. Førde: Selja Forlag
www.varsom.no
Kvalifiserende/test/eksamen
Det gjennomføres ikke vurdering av deltakerne i etterkant av kurset. Etter endt kurs skal deltakerne få et kursbevis som utstedes av arrangøren. Kurset kvalifiserer til NF Videregående skredkurs.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.