3035 StyreBOOST!
Mål
Opplæring av alumner som sitter i styrene til fylkesalumnklubbene i 4H Norge.
Målgruppe
Styremedlemmer i fylkesalumnklubbene i 4H Norge
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Styrekonferansen arrangeres over en helgesamling med intensivt kursarbeid.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Rekruttering, medlemspleie og hvordan engasjere medlemmene
Stikkord
Opplæring i hvordan rekruttere medlemmer, hvordan gi medlemmene det de ønsker, og hva som skal til for å skape engasjerte medlemmer.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk opplæring i rekruttering, medlemspleie og hvordan engasjere medlemmene sine.
Problemstillinger
Hvordan får vi flere medlemmer? Hvordan kan vi holde på medlemmene våre? Hvordan skaper vi engasjerte medlemmer?
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Samarbeid, medlemsregister og hvordan bli større
Stikkord
Samarbeid. Hvilke aktiviteter kan vi bruke for å skape et godt samarbeid? Medlemsregister. Hvor finner vi egentlig det vi trenger? Hvordan bli større? Hva skal til for å skape medlemsvekst?
Arbeidsform og gjennomføring
Gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, forelesninger, spørrerunder, uteaktiviteter.
Problemstillinger
Hvordan få flere aktive alumner? Hvordan stimulere til alumnaktivitet? Hvordan benytte 4H sitt medlemsregister?
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Utvekslingsmuligheter. Erfaringsutvekslinger. Aktuelle diskusjoner.
Stikkord
Utvekslingsmuligheter. Hvilke muligheter har man som alumn? Erfaringsutvekslinger. Hvordan kan vi bli bedre? Hva gjør de andre bra? Hvordan få til et aktivt miljø? Hva lurer de andre på?
Arbeidsform og gjennomføring
Gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, forelesninger.
Problemstillinger
Hvilke utvekslingmuligheter har man som alumn? Hvordan kan vi bli bedre? Hva gjør de andre bra? Hvordan få til et aktivt miljø? Hva lurer de andre på?
Litteratur/materiell for deltakerne
Relevant kursmateriell vil bli utdelt på kurset.
Krav til lærer/instruktør
Instruktøren bør kjenne til 4H-arbeidet i 4H Norge og hva det innebærer å være en 4H-alumner. Vedkommende bør også ha sittet i et alumnstyre.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Evt. støttemateriell kan fås ved henvendelse til Norske 4H-alumner
Opplegg for evaluering
Det utarbeides evalueringsskjemaer som benytter en VAS-skala eller lignende for å besvare spørsmålene om utbytte av kurset m.m. I tillegg legges det inn muligheter for å gi tilbakemeldinger på evt. forbedringspunkter m.m.