311 Klatring - fra inne til ute
Mål, læringsmål
Kurset skal:
- Sette deltakerne i stand til å klatre boltede sportsklatreruter utendørs på egenhånd.
- Lære nok om sikringsteknikk og opptreden til å kunne ta vare på egen og klatrepartners sikkerhet på utendørs sportsklatrefelt både på topptau og led.
- Bevisstgjøre deltakerne på den potensielle fare som er forbundet med klatring på utendørs sportsklatrefelt.
- Stimulere gleden ved å klatre utendørs gjennom å gi en innføring i enkel klatreteknikk.
- Bevisstgjøre deltakere på prinsippene om sporløs ferdsel og hensynsfull opptreden under besøk på utendørs klatrefelt.
Målgruppe og forkunnskaper
Alle som ønsker å lære klatring ute.
- Deltakere må ha fylt 14 år innen siste kursdag. Deltakere under 18 år må ha foresattes samtykke for å delta på kurset. Det er instruktørens oppgave å påse at deltakere har skriftlig samtykke fra foresatte.
- Minst 2 måneder med jevnlig klatring etter bestått Brattkort/Ledkortprøve, eller tilsvarende erfaring/kunnskaper.
- Normal fysisk form.
Kursinnhold
Tema for kurset:
- Klatring på topptau
- Klatreteknikk og ledklatring
- Rappellering
- Klatreteori
- Sikkerhet
- Historie, etikk og miljø
https://klatring.no/fra-inne-til-ute
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Diskusjon
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Kurset holdes på et boreboltsikret utendørs sportsklatrefelt.
Veggen skal ha mulighet for både topptau og ledklatring.
Lenker til eksempler på kursprogram
https://klatring.no/fra-inne-til-ute
Krav til lærer/instruktør
Hovedinstruktør skal minimum være NKF godkjent "Klatreinstruktør 1 sport"
Læringsressurser
"Bolt inn, bolt ute" - Stein Tronstad: file:///C:/Users/tms/Downloads/Bolt-inne.pdf
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.