320 Videregåendekurs padling hav

Godkjent for 48 timer  |  3-6 deltakere

Mål, læringsmål

Deltakeren lærer å beherske teknikk og gruppedynamikk i krevende forhold. Etter endt kurs er deltakeren i stand til å være et selvstendig medlem av ei gruppe på utsatte turer. Samt planlegge og avholde NPF Teknikkurs Hav.

Målgruppe og forkunnskaper

Deltaker må:

  • Ha bestått NPF aktivitetslederkurs hav
  • Mestre 3 stjerners farvann teknisk og sikkerhetsmessig

Kursinnhold

Planlegging:

  • Hvor går turen
  • A-plan, B-plan og kriseplan
  • Risiko, utstyr etc

Pakking av havkajakk for overnattingstur

Leirplass og rutiner i leir

Teknikk:

  • Padleteknikk og redningsteknikk i 4 stjerners forhold med fullastet kajakk

Gruppedynamikk:

  • Ulike roller
  • Rollefordeling i gruppa

Navigasjon:

  • Bruk av kart og kompass

Sjømannskap:

  • Ferdigheter om og utøvelse av godt sjømannskap

Kystfriluftsliv og sporløs ferdsel

Planlegging og gjennomføring av teknikkurs padling hav

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Diskusjon
  • Rollespill
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

I forbindelse med implementeringen av Trenerløypa i Våttkortstigen er det fra 2017 innført krav til dokumentert praksis for deltakerne etter siste kurshelg på videregåendekurs. Deltakerne må fylle praksis med 75 timer. Eksempel på praksis kan være å avholde kurs, lede turer eller avholde treninger.

Lenker til eksempler på kursprogram

http://padling.no/vaattkort-og-sikkerhet/hva-er-vaattkort/de-ulike-kursene-i-npf-vaattkort/havpadling/videregaaendekurs-hav/

Krav til lærer/instruktør

NPF Veileder

Kvalifiserende/test/eksamen

Veileder foretar i samspill med deltakeren løpende oppfølging og evaluering av deltakeren under kurset.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.