3305 Leder/nestleder
Mål
Hovedmålet for lederen er å lede klubbstyret når de i fellesskap skal drive 4H-klubben
Målgruppe
Lederen for 4H-klubben bør være godt kjent med klubben og gjerne ha sittet i klubbstyret tidligere, slik at han/hun vet hva som kreves av en leder.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset er lagt opp over ei helg, og 4H-klubbene i fylket er invitert til å sende sine styremedlemmer på kurs for å lære om hver sine styrefunksjoner spesielt og om klubbstyrets arbeid mer generelt. Heftet Arbeid i klubbstyret bør brukes aktivt innenfor hver bolk. I tillegg anbefales det at kursintstruktøren trekker fram annet relevant fagstoff, f.eks. fra ulike 4H-blad.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Oppgaver og plikter - ansvar
Stikkord
Lederen har ansvar for å følge opp de andre styremedlemmene og sørge for at klubbdrifta blir helhetlig. Sette saker på dagsorden og sørge for oppfølging av saker.
Arbeidsform og gjennomføring
Det er opp til kursleder, foredragsholder og deltakerne selv å finne den arbeidsmåten som passer best for gruppa. Gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, rollespill, praktiske øvelser, idedugnad, framlegg, foredrag, observasjon osv.
Problemstillinger
Se på referatene fra de fire siste styremøtene i klubben. Er det noen av disse sakene som må følges opp på en spesiell måte? Hvilke og hvordan?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Møte-/diskusjonsledelse - forskjelllige møter - forretningsorden
Stikkord
Må være godt kjent med reglene for god møteledelse. Må også ha god oversikt over og innsikt i innhold og program for det møtet/arrangementet han/hun skal lede.
Arbeidsform og gjennomføring
Se ovenfor
Problemstillinger
Stemmer dette med hvordan det fungerer i klubben din? Hva er eventuelt annerledes?
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Formålsparagraf - Lover og vedtekter
Arbeidsform og gjennomføring
Se ovenfor
Problemstillinger
Hvorfor har vi lover og vedtekter, hva regulerer de og hvordan endres de?
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Målsetting og planlegging
Stikkord
Norske 4Hs mål, 4H-klubbens mål, ulike planer i 4H-klubben.
Arbeidsform og gjennomføring
Se ovenfor
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Samarbeid
Stikkord
Lag et kart som illustrerer det nettverket din 4H-klubb har av samarbeidspartnere. Det kan godt være et detaljert kart.
Arbeidsform og gjennomføring
Se ovenfor
Problemstillinger
Med hvem? Hvorfor? Hvordan?
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Arrangement i klubben
Stikkord
Utflukter, leirer, klubbmøter, underholdning, 4H-uke, utstillinger, andre arrangementer osv.
Arbeidsform og gjennomføring
Se ovenfor
Problemstillinger
Hvordan arbeide med planlegging? Evaluering av ulike arrangementer? Bruker dere disse evalueringene senere?
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Heftet Arbeid i klubbstyret. Lover og vedtekter i Norske 4H.