332 Birøkt for skoleelever
Mål, læringsmål
- Lære om hele sesongen i bigården fra blomstring med bier som trekker på pollen til høsting av honning.
- Øke forståelsen for sammenhengen mellom pollinerende insekter og matproduksjon
- Øke forståelsen for sammenhengen mellom pollinerende insekter og hele økosystemet
Målgruppe og forkunnskaper
Målgruppe er skoleelever og deres lærere/assistenter. NB! Det gis ikke tilskudd til kurs der det er færre enn tre deltakere som er 14 år eller eldre.
Kursinnhold
- Årets start med blomstring
- Bier som trekker på pollen
- Bier som trekker på nektar
- Hvordan blir egg, larver og bier til?
- Hvilke oppgaver har de forskjellige bier i bikuben og i naturen?
- Hvordan lager biene honning?
- Hvordan høster vi honningen?
- Røring og tapping av honning på glass
- Andre produkter fra bikuben, f.eks. propolis og pollen
- Bikuben på nært hold
- Stell av bier
- Hvordan holde rammer?
- Hvordan ta på bier?
- Hvordan oppføre seg i nærheten av bier og bikuber?
- Smake honning rett fra kuben
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Elevene kan jobbe i grupper eller alene.
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Må være erfaren birøkter og like å jobbe med unger
Læringsressurser
Min lille bok om bier m/oppgaver av Jon Ola Tobiassen, birøkter og lærer. Ta kontakt med Eiker Birøkterlag for å få utlevert heftet.
Elevene får utdelt oppgavehefte som skal være forberedelse til dag 2.
Skolene får tilsendt læremateriell som kan skrives ut til elevene.
I bigården får elevene utlevert personlig sikkerhets utstyr før de er med på stell av bier.
Eventuelle merknader
Kurset går over 2 dager. Den første dagen er undervisning på skolen med instruktør hvor teoridelen blir gjennomgått og elevene diskuterer seg imellom og med instruktør. Dag 2 er i bigården.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.