3325 Aktivitetsleder
Mål:
Å lære opp Aktivitetslederen i sitt samarbeide med styret, og hans/hennes ansvar for planlegging og gjennomføring av aktiviteter når klubben treffes. Aktivitetene skal være inkluderende, og med varierende fysiske og psykiske utfordringer som passer godt til de forskjellige aldersgruppene.
Målgruppe:
Seniorer i 4H
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Kreativ utfoldelse
Stikkord:
Få i gang en idémyldring. Aktivitetslederne skal tømme hodet for "gammelt" stoff, og gi hjernen plass til nytt.
Arbeidsform:
Improvisasjon
Problemstillinger:
Hvordan snu "jeg vet ikke" til "klart jeg kan" ?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Planlegging av en aktivitetsøkt
Stikkord:
Rammer for gjennomføringen. Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor. Når, budsjett. Hva kreves av utstyr?
Arbeidsform:
Demonstrasjoner, instruksjoner, rollespill, diskusjon, gruppeoppgave
Problemstillinger:
Hvorfor planlegger vi i forkant av hendelsen?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Plan B
Stikkord:
En aktivitetsleder må være forberedt på at noe uventet oppstår. Evne til å handle uten lang betenkningstid er viktig i slike situasjoner. Man må hele tiden være i forkant av problemene, man må ha en Plan B å gå til. Ofte er denne mulig å tenke seg til før man virkelig trenger den.
Problemstillinger:
"Cd-spilleren funker ikke!" "Ballpumpa er ødelagt" "Noen glemte å skrive ut papirene"
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Inkludering, kjenne forsamlingen, intime grenser
Stikkord:
Noen liker fotball, andre liker kortspill. Aktivitetslederen må kjenne klubben godt for å vite om de forskjellige behov og ønsker som finnes. For noen er det veldig kjekt med kos og klem, men for andre er det helt utenkelig.
Arbeidsform:
Rollespill, improvisasjon,
Problemstillinger:
"Jeg vil, men tør ikke!" Sjenert eller utadvendt eller begge deler? Hvor går grensen mellom et lite smil og uskyldig flørt?
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Generalprøve og evaluering
Stikkord:
Lag en aktivitet med utgangspunkt i de fire første samlingene. Gjennomfør den (hvis mulig) etter beste evne for de andre på kurset. Evaluering i etterkant
Arbeidsform:
Praktisk trening, gruppeoppgaver
Litteratur/materiell for deltakerne:
Heftet "Arbeid i klubbstyret". Lover og vedtekter i Norske 4H. Heftet "Kursinstruktøren"
Krav til lærer/instruktør:
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Heftet "Arbeid i klubbstyret". Lover og vedtekter i Norske 4H. Heftet "Kursinstruktøren"
Opplegg for evaluering:
Eget system