349 NF grunnkurs klatring
Mål, læringsmål
Hovedmål:
Kurset skal gi deltakerne en inspirerende anledning til å oppdage gledene ved å klatre ute, og det skal vise en veg til å klatre på en sikker og naturvennlig måte.
Læringsmål:
- Grunnleggende opplæring i bevegelses- og sikringsteknikk, taulagsrutiner, kommunikasjon og sikkerhet.
- Deltakerne skal etter kurset være i stand til å klatre trygt på topptau, å følge som toer på friklatreruter i det miljøet kurset er lagt opp i, og eventuelt også lede ruter på presikret klippe.
- Kurset skal gi deltakerne grunnlag for å kunne begynne å lede ruter på naturlige sikringer etter at de har samlet mer erfaring.
Målgruppe og forkunnskaper
Ingen forkunnskaper kreves, men kursmalen tar utgangspunkt i at deltakerne har alminnelig god utholdenhet og turerfaring. Deltakere bør være minst 16 år gamle. For deltakere under 18 år forutsettes foresattes samtykke.
Kursinnhold
Modul 1: Bevegelsesteknikk
Modul 2: Sikringsarbeid og taubrems
Modul 3: Taulagsrutiner
Modul 4: Sikkerhet
Modul 5: Taulagsklatring på naturlige sikringer
Modul 6: Klatring på boltet klippe (valgfri)
Modul 7: Leding på naturlige forankringer (valgfri)
Modul 8: Kameratredning (valgfri)
Modul 9: Etikk, miljø og klatrehistorie
Moduler 6-8 er valgfrie, og vil som regel være for krevende for deltakere på et grunnkurs. For innhold i modulene, se NFs nasjonale standard.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Så mye som mulig av kurset bør settes av til klatring i praksis, og teoretiske
momenter undervises ute i tilknytting til situasjoner der det naturlig passer inn.
Lenker til eksempler på kursprogram
https://fjellsportforum.no/wp-content/uploads/2016/01/Grunnkurs_Bre_Klatring.pdf
Krav til lærer/instruktør
NF klatreinstruktør 1 eller tilsvarende.
Dersom deler av kurset foregår innendørs eller på boltesikret klippe, kan det på disse kursdelene brukes instruktører med godkjenning begrenset til disse omgivelsene (NKF trener 1/2 sport eller NKF instruktør inne).
Læringsressurser
Metoder:
• ”Metodesett”, Norges klatreforbund 2005, er et trykt og illustrert hefte som
sammenfatter Norges klatreforbunds anbefalte metoder for klatring, se
http://www.klatring.no/default.asp?V_DOC_ID=865
• ”Metodesett”, DNT fjellsport Oslo 2007, er et tilsvarende hefte fra DNT fjellsport
Oslo, se http://www.dnt-fjellsport.no/oslo/index.php?fo_id=3583
• Metodesett bre og klatring, DNT fjellsport Bergen, 2008
• Også andre organisasjoner i Norge har egne metodesett for klatring.
Risikoanalyse:
• Temaveiledning i risikoanalyse for risikofylte forbrukertjenester, utgitt av Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap i 2007 (ISBN 978-82-7768-102-3), er et hefte
som demonstrerer et praktisk og enkelt verktøy for risikoanalyser.
Kvalifiserende/test/eksamen
Etter endt grunnkurs eller kursmodul skal deltakerne få et kursbevis som utstedes av
arrangøren. Ved modularisert kursopplegg skal kursbeviset inneholde informasjon om hva
som er gjennomgått i de valgfrie kursmodulene.
Eventuelle merknader
Maksimalt 3 pr instruktør under ruteklatring; maksimalt 6 pr instruktør under øvelser på bakken og i andre situasjoner der instruktøren kan opptre usikret.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.