353 Jordbruksforhandlingene 2019 - Hva krevde NBS og hvorfor?
Mål, læringsmål
Få forståelse, kunnskap og innsikt i de prioriteringer som styret i NBS og forhandlingsutvalget (FU) har gjort med hovedvekt på NSB sitt primærkrav i årets jordbruksforhandlinger.
Målgruppe og forkunnskaper
Medlemmer i Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Det er en fordel å ha vært med i studieringen Jordbruksforhandlinger tidligere i år, men dette er ikke et krav.
Kursinnhold
Studieringen baserer seg på de fire delene som er satt opp i studieheftet Jordbruksforhandlingene 2019 - Hva krevde NBS og hvorfor?
Det er knyttet oppgaver og spørsmål til hver del.
Del 1.
Hovedprioriteringer og krav til inntektsramme
Del 2.
Hvordan FU vil øke/redusere budsjettmidlene for å få til ønsket politikk
Del 3.
Hvordan de økonomiske virkemidlene ble fordelt mellom produksjonene mjølk, sau og korn i krav, tilbud og endelig avtale.
Politikkutforming.
Del 4.
Spørsmål til drøfting.
Hovedpunkter fra arbeidet med årets jordbruksforhandlinger med vekt på rammeoppbygging, finansiering og prioritering.
Arbeidsmåte
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Studiesirkel (uten lærer)
Lenker til eksempler på kursprogram
Læringsressurser
Studieheftet Jordbruksforhandlingene 2019 - Hva krevde NBS og hvorfor, som bestilles fra Norsk Bonde- og Småbrukarlag sentralt.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.