397 Feltmykologi grunnkurs
Mål, læringsmål
Bruke systematikk for å gjøre deltakerne sikrere i å artsbestemme i felt og å legge inn kvalitetsobservasjoner på Artsobservasjoner.
Målgruppe og forkunnskaper
Soppsakkyndige og andre med tilsvarende kunnskapsnivå.
Kursinnhold
Kunnskap om soppenes systematikk er helt sentralt for å kunne artsbestemme. Dette er kunnskap man lærer best i felt, ved å se soppene i naturen der de vokser.
Kurset har disse innholdselementene:
- Hvordan notere funn i felt? (felthåndbok, mobil-apper, etc)
- Definere makroskopiske trekk ved arter man finner
- Lære god angivelse av voksested (naturtype, habitat, substrat)
- Utfylling og validering av registerkort
- Innlegging i Artsobservasjoner
Kursleder avtaler om noen arter krever ekstra oppfølging og avklaring før de legges inn. Vi forutsetter at deltakeren i etterkant jobber videre med materialet som er funnet.
Alle deltakere må ha brukertilgang til Artsobservasjoner.no og alle registereringer legges inn under prosjektet "Kartleggingsmidler Sabima".
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Gruppearbeid
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Kurset legges opp som et heldagskurs på minimum 8 arbeidstimer, etter denne modellen:
Time 0: Frammøte, evt. transport, klargjøring
Time 1-3: Innsamling av materialet
Time 4-6: Artsbestemmelser og utfylling av registreringskort
Time 7-8: Innlegging Artsobservasjoner
Arbeidet skjer under veiledning fra kursleder, men også gjennom diskusjon og gruppearbeid underveis.
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Kurset skal ledes av en erfaren feltmykolog og kartlegger.
Læringsressurser
Større soppbok-verk a la Nordeuropas svampe 1 og 2 eller tilsvarende.
Monografier på enkeltslekter
Kvalifiserende/test/eksamen
Kurset regnes som avsluttet når de fleste artene fra felt-turen er lagt inn.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.