4190 Fargelære om kaninrasenes fargeanlegg, genetikk og forståelse av genkoder og symboler
Mål
At kaninoppdrettere skal lære mere om fargeavl og genetikk
Målgruppe
Kaninoppdrettere
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
En har behov for en PC på hver kurskveld, da kurset er lagt opp som undervisning hvor alt er lagt inn i et Power Point-program. Da kurset er basert på bruks av PC, og for noen kanskje er litt krevende, vil det svare seg at gruppen ikke er så stor, ca maks 6 personer pluss lærer. I tillegg må hver kursdeltaker ha en god blokk med linjeark, hvor alle oppgaver og svar skal noteres.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Fargelære og genetikk: Introduksjon + Del 1: Viltfarget, otter, ensfarget. G - locus. Del 2: D-locus og den blå fargen.
Stikkord
Hva skiller de tre fargene med G-locus. D-locus og blå kombinasjoner
Arbeidsform og gjennomføring
I gruppe med lærer
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Del 3: C-locus og den brune fargen. Del 4: B-locus og den gule fargen herunder japanertegning.
Arbeidsform og gjennomføring
I gruppe med lærer
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Del 5: A-locus. Hvordan virker dette? Herunder chinchilla, zobel, russer, hvit rødøyd
Arbeidsform og gjennomføring
I gruppe med lærer
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Del 6: Hvit blåøyd. Kappetegning. Del 7: Oppsummering av kurset, evaluering av kurset og overlevering av kursbevis
Arbeidsform og gjennomføring
I gruppe med lærer
Litteratur/materiell for deltakerne
En god stor skriveblokk med linjer, samt blyant og kulepenn.
Krav til lærer/instruktør
Lærer eller instruktør bør ha kjennskap til fargeforståelse og genetikk.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Fargeserier som har gått som serier i Tidsskrift for kaninavl. Dette kurset er utarbeidet av Sølvi Lysfjord og lokallag/foreninger må få tilsendt Power Point-filen i god tid før kurset igangsettes, da dette trenger litt planlegging.
Opplegg for evaluering
Eventuelt en gjennomgang av de spørsmål og oppgaver som har vært stilt, og om hvor problemene var størst.