5202 Storviltjakt
Mål:
Gi jegere ute erfaring i jakt på storvilt, innsikt i , og praktisk erfaring i jakt på elg, hjort og rådyr
Målgruppe:
Nye jegere uten erfaring i jakt på storvilt
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer:3
Tema:
Lovverk, sikkerhet og jaktformer
Stikkord:
Lover og forskrifter, jaktledelse, sikkerhet, post og postvalg, jaktformer, ettersøk og ettersøkshunder, friluftsloven
Bruk og misbruk av sambandsutstyr
Arbeidsform:
Undervisning
Problemstillinger:
Hvilke lover regulerer jaktutøvelsen, motorferdsel i utmark, sikkerhet under jaktutøvelsen, jaktleders myndighet, ulike former for jakt m.m.
2. samling
Timer med lærer:3
Tema:
Skyting og skyteinstruksjon
Stikkord:
Våpen, skytestillinger, prøveskyting av våpen.
Arbeidsform:
Undervisning og praktisk skyting
Problemstillinger:
Ulike våpen, ballistikk, anslagsenergi, kuletyper, sjokkeffekt
3. samling
Timer med lærer:8
Tema:
Praktisk jakt
Stikkord:
Informasjon om dagens jakt, trekking av poster, kontroll av våpen/jegeravgiftskort, behandling av felt vilt og utvomming.
Arbeidsform:
Felt med en instruktør pr. deltaker. Kontinuerlig oppfølging.
Problemstillinger:
Bevegelse i felt, sikkerhet, avstandsbedømmelse, vurdere skudd ikke skudd, behandling av felt vilt, hygiene.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Flåing, behandling av kjever/kjønnsorganer, oppsummering, evaluering av dagens jakt.
Stikkord:
Best mulig ivaretakelse av felt vilt, forvaltningens behov for data. Evaluere jakta og dyras bevegelser i terrenget i forhold til poster/drivere, hundens arbeid.
Arbeidsform:
Praktisk arbeid med lærer.
Problemstillinger:
Erfaringsutveksling og oppsummering av dagens situasjoner, veterinære bestemmelser for godkjenning av felt vilt.
5. samling
Timer med lærer:8
Tema:
Praktisk jakt
Stikkord:
Informasjon om dagens jakt, postfordeling, hundens arbeid, smygjakt, posteringsjakt. Kart og kompass
Arbeidsform:
Praktisk jakt med lærer
Problemstillinger:
Dyras bevegelser i terrenget, atferd i naturen, andre brukere, dyras bruk av vind, høydesøk.
6. samling
Timer med lærer:2
Tema:
Jegeransvar
Stikkord:
Sosiale verdier under jaktutøvelsen, terrengutnyttelse (grad av jaktpress), andre brukere, vær-vind-lukt-syn.
Arbeidsform:
Undervisning, plenum
Problemstillinger:
Jegerens samfunnsansvar, dyras behov for ro.
7. samling
Timer med lærer:6
Tema:
Praktisk jakt, nedskjæring
Stikkord:
Utøvende jakt med lærer, ivaretakelse av felt vilt, kjøttskjæring. Kart og kompass
Arbeidsform:
Felt, samt undervisning v. video og demonstrasjon v. kjøttskjæring.
Problemstillinger:
Hvordan sikre at rett kjøtt brukes på best mulig måte?
8. samling
Timer uten lærer: 1
Tema:
Oppsummering og evaluering av kurset
Stikkord:
Innkvartering, skuddsjanser, kommunikasjon
Arbeidsform:
Plenum m. ordstyrer
Problemstillinger:
Lærernes og deltakernes vurdering av kurset, undervisningsmetodene, jaktutøvelsen for å kunne forbedre kurset.}}}
Litteratur/materiell for deltakerne:
Utdelt materiell, Storviltjakt (S. Lier-Hansen)
Krav til lærer/instruktør:
Gjennomgått 12 timers kurs i jaktinstruksjon, jegerprøveinstruktør,/ rifleinstruktør/hundeinstruktør. Lang og bred erfaring i jakt på elg, hjort og rådyr.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Utdelt materiell, den gode jakta, jaktleders ansvar, forskrifter og retningslinjer om viltforvaltning (DN)