5233 Rovdyrjakt
Mål:
Spre kunnskap om biologi og adferd, jakt- og fangstmetoder, sporing og peiling av store rovdyr.
Målgruppe:
Jegere som vil søke om jakt på rovvilt samt de med generell rovdyrinteresse.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Biologi ag adferd, lover og forskrifter.
Stikkord:
Generell info om levesett og hvilke lover som regulerer rovviltet.
Arbeidsform:
Undervisning med spørsmålstilling.
Problemstillinger:
Hvordan lever rovdyrene og hvorfor? Hva sier lovverket om forvaltning av store rovdyr?
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Jakt- og fangstmetoder, peiling.
Stikkord:
Utfordringer ved rovviltjakt, hvilke jakt- og fangstmetoder er brukt. Peiling av rovvilt - begrensninger og utfordringer.
Arbeidsform:
Undervisning med spørsmålstilling.
Problemstillinger:
Utfordringer ved rovviltjakt, hvilke jakt- og fangstmetoder er brukt. Peiling av rovvilt - begrensninger og utfordringer.
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Praktisk sporing av rovvilt.
Stikkord:
Følge rovviltspor og lese adferdsmønster.
Arbeidsform:
Praktisk feltarbeid.
Problemstillinger:
Hvordan lese sporavtrykk etter rovvilt? Hva kan vi finne ut om viltarten gjennom praktisk sporing?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Lover og forskrifter. Spor og sportegn av store rovdyr (hefte). Bjørn, jerv, ulv og gaupe (hefte).
Krav til lærer/instruktør:
Generell stor kunnskap om rovvilt samt mye erfaring fra sporing.