6147 Lek med hund
Mål
Lære å bruke lek som verktøy i arbeid med hund.
Målgruppe
Alle uannsett rase og alder.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Helgekurs a`14 timer.
1. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Leketeknikk
Stikkord
Presentasjon av instruktører og deltakere. Lek som metode. Definisjon på lek! Forklaring av definisijon. Kontakt, kroppsholdning, generell lydighet, innkalling Individuell gjennomgang av hund og eier. Arbeider mot individuelle mål. All teori praktiseres. Alle får praktisere innkalling m/lek som belønning, på slutten av dagen.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori kombinert med praktisk arbeid.
Problemstillinger
Hva er lek? Hvorfor lek er viktig? Hvor kan en bruke lek? Hvordan leke?
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Lek i hverdagen
Stikkord
Slipp, kommando, passitvitet/aktivitet, lek/ro, roøvelser, lek styrker, lek kontrollerer
Arbeidsform og gjennomføring
Teori kombinert med praktisk arbeid.
Problemstillinger
Hvordan lære å slippe? Hvordan sette på kommando? Hvordan lære hunden å roe ned etter lek? Hvordan lære hunden av/på knapp? Hvordan bruke lek som belønning i hverdagen/trening? Hvordan styrke/moderere hunden? Individuellt arbeid med hund og eier, og all teori praktiseres!
Litteratur/materiell for deltakerne
Notater fra kursleder som er basert på "aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør".
Krav til lærer/instruktør
Skal ha god kjennskap til lek med ulike typer hunder, forståelse av hundeatferd og kroppspråk. God forståelse for pedagogisk arbeid med hund og mennesker.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
på talefot med hunden: Turid Rugaas Kontakt kontrakten: Eva Bodfaldt Lydighetstrening i teori og praksis: Canis forlaget Leketeori v/pedagogisk forum
Opplegg for evaluering
Oppsummering pr.dag og evalueringsskjema fylles ut i slutten av hvert kurs.