6166 NKK Agility instruktør Trinn 2
Mål:
Utdanne trinn 1 instruktører til trinn 2 instruktører med fagområde Agility.
Kunne holde nybegynner og videregåendekurs og treninger innen Agility, unntatt instruktør utdannelseskurs, de er forbeholdt trinn 3 instruktørene.
Kunne sette opp både teoretiske og praktiske leksjoner, samt kunne lage kursplaner for kurs inne Agility.
Målgruppe:
Alle trinn 1 instruktører som ønsker å bli trinn 2 agilityinstruktører.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 3 til 8 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Teoridag.
Stikkord:
Instruktørens oppgaver og plikter som bemyndiget instruktør i NKK.
Hinderkonstruksjon/ sikkerhet/ mål.
Agility og stress på hund
Oppvarming. Mental forberedelse av både hund og fører.
Skader på hund.
Stress og stress mestring av hundefører.
Hundeførers kondisjon. Fordeler og ulemper ved fysisk godt/dårlig trent hundefører.
Hundens anatomi
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Teoridag
Stikkord:
Grunntrening.
Klatre -hoppe- løpe- balansere. Generelt + enkelt hindre.
Baneforståelse.
Baneoppsett, herunder hele baner, treningsbaner for både nybegynner og videregående.
Trening og forståelse av momenter i banen. Oppsett og tegning av treningsmomenter.
Hinderkonstruksjon/ sikkerhet/ mål.
Hundens anatomi
Agility og stress på hund
Oppvarming. Mental forberedelse av både hund og fører.
Skader på hund.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Teori dag og planlegging av nybegynnerkurset
Stikkord:
Utdanningsplanlegging:
- Forarbeid
- Motivasjon
- Kommunikasjon
- Instruktørens rolle i en læresituasjon
- Forskjellige undervisningsformer
- Hjelpemidler i undervisningen
Pedagogisk praksis:
- Planlegging og gjennomføring av leksjon, gruppearbeid og foredrag.
Stress og stress mestring av hundefører.
Hundeførers kondisjon. Fordeler og ulemper ved fysisk godt/dårlig trent hundefører.
Problemstillinger:
Sørge for at alle deltar aktivt i både de teoretiske og praktiske leksjonene, slik at sensor kan danne seg ett inntrykk av om eleven er skikket for å bli trinn 2 Agilityinstruktør.
4. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Planlegging av nybegynnerkurset
Stikkord:
Utarbeide kursplan, innehold og tidsfordeling for samling 5 og 6.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, diskusjoner, gruppearbeid.
5. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Holde nybegynnerkurset.
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til nybegynnerkurset.
Arbeidsform og gjennomføring:
Undervise i både teoretiske og praktiske leksjoner. Instruktøreleven blir også vurdert av sensor om man er egnet til å bli instruktør.
6. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Holde nybegynnerkurset.
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til nybegynnerkurset.
Problemstilling:
Undervise i både teoretiske og praktiske leksjoner. Instruktøreleven blir også vurdert av sensor om man er egnet til å bli instruktør.
7. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Teori dag samt planlegge nybegynnertrening
Stikkord:
Stress:
- Negativt stress
- Positivt stress
- Stress
- Hilse atferder
- Terminologi i læringspsykologien og metodologi
- Lek
- Ressursforsvar
- Strekking-underkastelse
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
8. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Teori dag samt planlegge og gjennomføre nybegynnertrening
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til nybegynnertreningen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
9. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Teori dag samt planlegge videregående treningen
Stikkord:
Bronsemerke. selvstudie.
Konk.regler/ dømming/ baner. Vesentlig selvstudie hjemme som gjennomgåes i plenum.
Konkurranseforberedelser. Hovedprinsipper – briefing. Vesentlig selvstudie.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, teoretiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjoner
10. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Teori dag samt holde videregåendetrening
Stikkord:
Holde teoretiske og praktiske leksjoner for de påmeldte til videregåendetreningen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretiske og praktiske leksjoner, gruppearbeider og diskusjone
Litteratur/materiell for deltakerne:
NKK`s regelverk.
Din Hund(1983) og Din Hund fortsetter(1986), av Sven Jærverud og Gunvor af Klinteberg-Jærverud 1983/86.
Hundens språk og atferd-en illustrert håndbok(2009) av Barbara Handelman 2009.
http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/01/U-plan-trinn-II-AG-99-I-BRUK.pdf
Krav til lærer/instruktør:
Utdannet NKK trinn 3 agility instruktør
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
NKK`s regelverk.
Din Hund(1983) og Din Hund fortsetter(1986), av Sven Jærverud og Gunvor af Klinteberg-Jærverud 1983/86.
Hundens språk og atferd-en illustrert håndbok(2009) av Barbara Handelman 2009.
http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/01/U-plan-trinn-II-AG-99-I-BRUK.pdf
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjemaer enten Studieforbundets sine eller egne skjemaer utviklet av lærer(trinn 3 instruktøren)