6188 Agility for begynnere II
Mål
Lære hundeførere å trene agility, samt grunnleggende innlæringsprinsipper for hund. Førere skal etter kurset ha grunnkunnskaper i elementær hundetrening, herunder kontakt-trening, hindertrening, grunnleggende føringstekniske ferdigheter, bruk av ros/ris, timing under innlæring av nye momenter. Førerne skal etter kurset ha gjennomgått og forstått alle agilityhindre; hvordan de passeres, hvordan de skal gå frem for å få egen hund til å passere det enkelte hinder korrekt.
Målgruppe
Hundeeiere som har gjennomgått begynnerkurs 1 i agility eller tilsvarende. Dette innebærer at hundene har vært over alle hindre og at fører har fått en enkel innføring i agility, agilitytrening og grunnleggende prinsipper ved trening av hund. Kurset bygger på "Nybegynnerkurs i agility" og forutsetter at deltakende hunder og førere har dette kurset eller tilsvarende kunnskaper.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Arbeidsmåter: Opplæring med lærer. Lærer går gjennom leksjonen teoretisk, deretter kort demonstrasjon (med lærers eller kursdeltakers hund). Deretter deles deltakerne inn i mindre grupper (3-5 deltakere) som så gjennomgår de øvelser og den innlæring som lærer har anvist. Dette skjer under veiledning av lærer eller hjelpelærer. Løpende korreksjoner av fører mens den andre gruppa ser på. Rullerende undervisning. Oppsummering av leksjonen til slutt hver kveld, evt. med tilhørende hjemmeoppgaver til neste kurskveld.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Teori
Stikkord
Kort teoretisk gjennomgang av det hunden skal lære og fremgangsmåten. Gjennomgang av skriftlig materiale og forklaring av momentene
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Hopphinder
Stikkord
Demonstrasjon, forklaring av korrekt passering og eventuelle bedømmingsfeil, normale feil/korrigeringer, progresjon fra null-nivå til elementær, selvstendig passering, praksis på gjennomføring av hinder enkeltvis - ikke i kombinasjon med andre hindre
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Hinder bord
Stikkord
Demonstrasjon, forklaring av korrekt passering og eventuelle bedømmingsfeil, normale feil/korrigeringer, progresjon fra null-nivå til elementær, selvstendig passering, praksis på gjennomføring av hinder enkeltvis - ikke i kombinasjon med andre hindre
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Slalåm og Vippe
Stikkord
Demonstrasjon, forklaring av korrekt passering og eventuelle bedømmingsfeil, normale feil/korrigeringer, progresjon fra null-nivå til elementær, selvstendig passering, praksis på gjennomføring av hinder enkeltvis - ikke i kombinasjon med andre hindre
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Balansebom og Tunneler (rør og pølser)
Stikkord
Demonstrasjon, forklaring av korrekt passering og eventuelle bedømmingsfeil, normale feil/korrigeringer, progresjon fra null-nivå til elementær, selvstendig passering, praksis på gjennomføring av hinder enkeltvis - ikke i kombinasjon med andre hindre
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Møne og Hjul
Stikkord
Demonstrasjon, forklaring av korrekt passering og eventuelle bedømmingsfeil, normale feil/korrigeringer, progresjon fra null-nivå til elementær, selvstendig passering, praksis på gjennomføring av hinder enkeltvis - ikke i kombinasjon med andre hindre
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Hoppkombinasjoner
Stikkord
Demonstrasjon, forklaring av korrekt passering og eventuelle bedømmingsfeil, normale feil/korrigeringer, progresjon fra null-nivå til elementær, selvstendig passering, praksis på gjennomføring av hinder enkeltvis - ikke i kombinasjon med andre hindre
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Full bane
Stikkord
Oppsett av enkel bane (bronsemerkenivå) og forsøksvis gjennomgang av denne, herunder forberedelse til banegjennomgang (briefing), planlegging av føring og kommandering, korreksjon av vegringer, gjennomføring av hel bane med naturlig flyt
Krav til lærer/instruktør
Instruktør og erfaren agilityutøver.
Opplegg for evaluering
Kurset evalueres dels av lærerne gjennom fellessamlinger med lærere på de andre parallell-kursene som går samtidig. Slike samlinger holdes to-tre ganger pr. semester under ledelse og veiledning av klubbens autoriserte hovedinstruktører og klubbens fagkomite for agility. Denne oppsummeringen danner grunnlag for evt justering av kursopplegg påfølgende semester og fungerer også som en løpende videreutdanning av lærerne i dialog med de andre trenerne. Deltakerne evaluerer kurset dels løpende, dels gjennom samling av alle deltakerne en gang i løpet av kurset der innhold, arbeidsmåte, progresjon og organisering blir diskutert. Evaluering av deltakernes ferdigheter skjer i tillegg gjennom avholdelse av "bronsemerkeprøve" i agility ved avslutning av kurset (gjennomføres frivillig som egen dag etter avslutning av kurset).