6198 Ettersøkning klasse B og C- - hovedkurs NRH
Mål
Opplæring av ettersøkningsekvipasjer klasse B og C
Målgruppe
Hundeførere klasse B og C i Norske Redningshunder
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Hovedkurs ettersøkning går over en uke. Fagplan er Norske Redningshunders godkjenningsprogram for ettersøkning.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Kursåpning og lagmøte
Stikkord
Informasjon om kurset, praktiske opplysninger. Nivåfastsettelse av ekvipasjer, krav og relger i klasse B og C.
Arbeidsform og gjennomføring
Plenum / klasserom
2. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Teori og praktisk sportrening. Organisering av skadested.
Stikkord
Teori om spor. Praktisk demonstrasjon av spor med øvet hund. Praktisk sportrening med eller uten påvirkning avhengig av nivå på deltakerne. En og en går med sin hund.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
3. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Apportering og spor. Instruksjon i tema: orientering.
Stikkord
Teori om apportering. Demo av apportering med øvet hund. Praktisk apportering med deltakernes hund. Praktisk sportrening med eller uten påvirkning, avhengig av nivå på hund. En og en går med sin hund. Instruksjon i orientering.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
4. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Feltsøk og apportering. Instruksjon i tema: førstehjelp
Stikkord
Teori om feltsøk, praktisk demo av feltsøk med øvet hund. Praktisk apportering, gjennomgang av en og en deltaker. Praktisk trening i feltsøk, gjennomgang av en og en deltaker. Instruksjon i tema : praktis førstehjelp.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
5. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Rundering. Instruksjon i tema: Mentale reaksjoner
Stikkord
Teori om rundering, figurantopptreden, bringkobbelmelding og halsmelding. Demo av rundering med øvet hund. Praktisk trening, første fase melding på figurant i skog. Forelesning om mentale reaksjoner; hva kan ekvipasjene bli forberedt på å finne under reelle leteaksjoner og hvordan håndtere dette.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
6. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Rundering, spor, feltsøk og apportering
Stikkord
Praktisk sportrening, med eller uten påvirkning, alder på spor, vinkling avhengig av nivå på hund. Praktisk apporttrening, gjennomgang av en og en deltaker. Praktisk trening i feltsøk, gjennomgang av en og en deltaker. Praktisk trening i rundering, åpen eller skjult figurant, avhengig av nivå på hund. Evaluering i klasserom.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
7. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Praktisk trening- videreutvikling. Instruksjon i tema: Bruk av GPS
Stikkord
Trening på spor, rundering, felt og apportering. Instruksjon i bruk av GPS
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
8. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Øve for godkjenningsprøver / trening i felt. Kursavslutning
Stikkord
Øve for godkjenningsprøver, de som ikke skal ta dette har praktisk trening i felt.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
Litteratur/materiell for deltakerne
Norske Redningshunders godkjenningsprogram.
Krav til lærer/instruktør
Instruktør må være godkjent instruktør i Norske Redningsunder.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Norske Redningshunders godkjenningsprogram.
Opplegg for evaluering
Hvert lag oppsummerer på lagsmøte hver dag. I tilegg gis det ut ett evalueringsskjema, som kursleder får inn ved kursslutt. Dette rapporteres til hovedstyret.