6199 Ettersøkning klasse A - hovedkurs NRH
Mål
Opplæring av ettersøkningsekvipasjer klasse A
Målgruppe
Hundeførere kl A redningshund i Norske Redningshunder
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Hovedkurs ettersøkning går over en uke. Fagplan er Norske Redningshunders godkjenningsprogram for ettersøkning.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Kursåpning og lagmøter
Stikkord
Informasjon om kurset , praktiske opplysninger, nivåfastsettelse av ekvipasjer samt undervisning i krav og regler i klasse A ettersøkningshund.
Arbeidsform og gjennomføring
Plenum / klasseundervisning
2. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Godkjenningsprøver i spor, felt og rundering, Foreberedelser til ukens arbeid, undervisning i organisering av skadested.
Stikkord
De som har avlagt prøver tidligere, trener i tildelte felt.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
3. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Praktisk instruksjon i spor og intruksjon i tema : kartøvelse
Stikkord
Spor på varierende underlag / tid / miljø / flere ekvipasjer sammen. Kombinerte søksformer.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
Problemstillinger
Selvstendig gjennomsøk av teig i gitt størrelse, med uvisst antall figuranter, begrenset søkstid. Det vektlegges momenter som effektivitet, taktisk opplegg, praktisk gjennomføring, samband og orientering.
4. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Praktisk instruksjon i teigsøk, patruljegang og lyttepost. Instruksjon i tema : Praktisk førstehjelp.
Stikkord
Selvstendig gjennomsøk av teig i gitt størrelse, med uvisst antall figuranter, begrenset søkstid. Det vektlegges momenter som effektivitet, taktisk opplegg, praktisk gjennomføring, samband og orientering.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
5. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Øvelse og forelesning om mentale reaksjoner
Stikkord
Fellesøvelse over en hel dag, terreng etter behov med et uvisst antall figuranter. Oppgaven skal gjennomføres lagvis og det skal legges vekt på momenter som alarmering, transport, organisering, ko- arbeid, samband, orientering og samarbeid i laget. Forelesning om mentale reaksjoner; hva kan ekvipasjene bli forberedt på å finne under reelle leteaksjoner og hvordan håndtere dette.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
6. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Praktisk instruksjon i rundering og lagmøte
Stikkord
Momenttrening
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
7. samling
Timer med lærer: 10
Tema
Praktisk instruksjon i rundering og instruksjon i tema: KO- arbeid og mediahåndtering
Stikkord
Praktisk runderingstrening med åpen eller skjult figurant, melding på gjenstand / vanskelig tilgjengelige figuranter. Hvilke oppgaver er det i komandoplass og hvordan hånderer ekvipasjene media.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk / klasserom
8. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Søksøvelser / trening med instruktør- perfeksjonering
Stikkord
Perfeksjoneringstrening ihht program
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk
Litteratur/materiell for deltakerne
Norske Redninshunders godkjenningsprogram
Krav til lærer/instruktør
Instruktør må være godkjent instruktør i Norske Redningshunder.
Opplegg for evaluering
Hvert lag oppsummerer på lagsmøte hver dag. I tilegg gis det ut ett evalueringsskjema, som kursleder får inn ved kursslutt. Dette rapporteres til hovedstyret.