8830 Angoraullforedling
Mål:
Gi kursdeltakerne en innføring i ulike foredlingsmetoder (spinning, farging og filting), slik at de har grunnlag for å utvikle sine ferdigheter på egenhånd etter kurset.
Målgruppe:
Angoraavlere og andre interesserte
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Spinning av garn på rokk
Stikkord:
Rokkens oppbygging. Ullkvalitet. Prinsippene ved spinning. Spinning og tvinning.
Arbeidsform:
Teori og praktisk øvelse.
Problemstillinger:
Hvordan fungerer en rokk. Hva slags ull kan brukes til spinning. Hvordan spinne garn (øvelse) - spinning og tvinning. Vanlige begynnerproblemer og løsninger.
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Farging av garn
Stikkord:
Plantefarging, event. andre fargemetoder. Klargjøring av garnet. Fargemetode. Etterbehandling.
Arbeidsform:
Teori og praktisk øvelse.
Problemstillinger:
Plantefarging er den eldste fargemetoden, men også den mest arbeidskrevende metoden. Det finnes moderne metoder som syntetisk farging og "matfarging". I kurset blir det lagt vekt på kun en av disse metodene.
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Filting/toving av angoraull.
Stikkord:
Ullkvalitet til filtprodukter. Filteprosessen. Etterbehandling.
Arbeidsform:
Teori og praktisk øvelse.
Problemstillinger:
Hva slags ull kan filtes/toves. Hva skjer under filt-/toveprosessen. Ulike metoder å filte/tove på. Hva slags kvalitet bør filten ha i forhold til bruksområde.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Spinning: Veving og spinning av Yvonne Deutch, Teknologisk forlag 1980. Farging av garn: Plantefarging med urter, sopp og lav av Erik Sundstrøm, Landbruksforlaget 2003 Filting/toving: Iderik toving av Vibeke Sæther og Marit Gulbrandsen, Cappelen forlag 2003
Krav til lærer/instruktør:
Må være erfaren innen fagområdene spinning, farging og filting/toving. Bør ha god evne til å formidle både teori og instruere i praktisk øving.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
-
Opplegg for evaluering:
Muntlig ved kursavslutning.