8959 Lavfarging
Mål:
Lære å kjenne de viktigste lavene som kan brukes til farging, makroskopiske kjennetegn, hvilke pigmenter de inneholder. Lære de forskjellige fargemetodene: koking (lagvis og i avsilt suppe), ammoniakkgjæring og foto-oksydasjon.
Målgruppe:
Forbundets medlemmer og andre husflidsinteresserte.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema:
Generelt om lav, Busk,- blad- og skorpelav.. Vekt på de viktige artene som brukes til farging.
Stikkord:
Busk-, blad og skorpelav. Oppbygning, forekomst og innholdsstoffer
Arbeidsform:
Forelesning og demonstrasjon av lavene
Problemstillinger:
Lære de de viktigste begrepene som må kunnes for å bruke en lavflora.
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Innsamling av lav til farging
Stikkord:
Veiledning i innsamling, lavenes økologi
Arbeidsform:
Ekskursjon
Problemstillinger:
Hvilke arter vokser på stein, bark (rikbark/fattigbark)og på bakken.
3. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Farging
Stikkord:
Lagvis koking eller koking i avsilt suppe (strylavene, islandslav m.fl.)
Arbeidsform:
Praktisk farging ute eller på kjøkken
Problemstillinger:
Hvilke arter gir forskjellig resultat med de to prosessene.
4. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Farging
Stikkord:
Korkjefarging og blærelav (gjæring med ammoniakk). Messinglav (foto-oksydasjon). Koking i avsilt suppe med grå steinlav og brun steinlav, m. fl.
Arbeidsform:
Praktisk farging
Problemstillinger:
Utprøving av foto-oksydasjonen prosessen
5. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Farging og fordeling av garn
Stikkord:
Bruk av ulike beisemidler. surhetsgradens (pHs)innvirkning på fargen
Arbeidsform:
Praktisk farging
Problemstillinger:
Endrer bruk av beisemidler fargen, det samme for pH i fargebadet
Litteratur/materiell for deltakerne:
Nyttevekstforeningens småskrift nr. 8 Farging med lav av Gerd Mari og Kåre A. Lye. Oppskrifter hentet fra forskjellige kilder og samlet av Anna-Elise Torkelsen.
Krav til lærer/instruktør:
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Opplegg for evaluering:
Muntlig evaluering på slutten av kurset